    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Program komputerowy a prawo
    Date: Sat, 16 Jun 2007 11:40:51 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 15.06.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:
    > Nie rozumiem natomiast tego, co zdajesz się sugerować -- że algorytm
    > może być podstawą funkcjonowania programu. Dla mnie algorytm programu
    > komputerowego jest po prostu programem komputerowym przeznaczonym do
    > uruchomienia na pewnym abstrakcyjnym komputerze.

    Owszem, zdanie prawdziwe (skoro nie definiujemy tej maszyny) tylko, że dla
    mnie algorytm jest czymś bardzo pierwotnym i uniwersalnym i w ogóle nie
    rozpatruję tego w kontekscie komputerów bo nie jestem na nich aż tak
    zafiksowany.

    > Jeśli chodzi o idee, to moim zdaniem sam algorytm nie jest ideą,
    > co najwyżej realizacją pewnych idei (idea sortowania w przypadku
    > algorytmów sortujących, idea heurystyki w przypadku algorytmów
    > heurystycznych, etc.).

    Ale to już jest MZ program a nie algorytm. Algorytm jest o jeden poziom
    abstrakcji niżej: to pewien zbiór zasad (uwarunkowanych czynności)
    pozwalających na
    uzyskanie jakiegoś rozwiązania (wyniku). Zresztą może słówko idea nie jest
    najbardziej fortunne i dlatego nie możemy się dogadać.

    Spróbujmy tak:
    a)
    1. weź dowolną liczbę naturalną z przedziału 1 do 1000
    2. podziel ją przez 2
    3. jeśli podzieli się bez reszty to wyświetl, że jest to liczba parzysta

    b)
    n = random(1,1000)
    c = n mod 2
    if c print "parzysta"

    Abstrachując od trywialności przykładu (czyli wszystko, włączając algorytm
    jest tu dziewicze światu): jeśli <a> jest utworem rozpowszechnionym to czy
    autor <b> naruszy prawa autora utworu <a> gdy dokona rozpowszechnienia
    utworu <b>?

    --
    Marcin