    From: "Wojciech" <a...@d...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie do utworu
    Date: Sun, 17 Aug 2003 00:40:02 +0200

    On Sat, 16 Aug 2003 22:48:18 +0200, kubaz wrote:

    > tak ale przeciez nie wiem jak bede sie staral z pakowaniem to i tak sad
    > powie ze zapakowalem to tak dobrze jak juz do mnie przyszlo:( sa moze
    > jeszcze inne takie sprytne sposoby bardziej pewne?

    Mówimy o koncepcji polegającej na tym, że ktoś planuje złożyć coś u
    notariusza, tylko i wyłącznie w tym celu, by mieć dowód, że tym
    czymś w określonym dniu dysponował (co bynajmniej nie oznacza, że
    ten ktoś jest autorem utworu muzycznego).

    nie wiem co ma z tym wspólnego pakowanie i skąd u ciebie ta obsesja na
    punkcie paczek.

    natomiast jeśli pytasz o to, czy istnieje jakiś sposób na to, żeby
    bez większych ceregieli, przeciwko każdemu i w każdych
    okolicznościach, bezspornie udowodnić przed sądem, że jest się
    autorem dzieła muzycznego, to moim zdaniem takiego sposobu nie ma (ja
    przynajmniej o czymś takim nie słyszałem),

    możesz np. utwór rozpowszechnić, porozsyłać do wydawców, wysłać do
    radia i nagrać fragment audycji w której ktoś go publikuje, nagrywając
    na komputerze, zapisać wszystkie ślady, spisać sumy kontrolne plików i
    uzyskać u notariusza datę pewną na dokumencie wymieniającym te sumy
    kontrolne itp itd. Ale cały czas jest to dowód na to, że w określonym
    czasie dysponowałeś utworem i przedstawiałeś się jako jego autor.

    Możesz także zwrócić się do zaiksu i skasować ciężką forsę
    jeżeli rzecz okaże się hiciorem.

    Tak czy inaczej, nawet, gdyby wymyślono sposób pozwalający na to by na
    podstawie nośnika, koperty, daty czy koloru gumki w majtkach listonosza
    bezspornie ustalić, że dokładnie ta a nie inna osoba jest autorem tego
    a nie innego utworu, i nie jest rzeczą możliwą aby ten utwór stworzył
    ktokolwiek inny, to i tak nie ma to nic wspólnego z prawem
    jako takim, bo przepisy prawa nie zawierają listy dowodów z każdej
    dziedziny, które sąd ma obowiązek uznać za dowodzące racji którejś
    ze stron.

    Sąd dokonuje oceny dowodów przedstawionych przez strony, kwestia tego co
    to są za dowody i na ile wiarygodne zależy tylko i wyłącznie od
    inwencji stron (prawo autorskie nie podaje przepisu na to jak sporządzić
    bezsporny dowód na to że jest się autorem dzieła).

    --
    Wojciech