  • Data: 2009-08-26 16:30:56
    Temat: Re: Prawny aspekt nadgodzin
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:h733kb$7qh$1@news.onet.pl Radek D
    <r...@p...onet.pl> pisze:

    > Przychodzi szef i mówi, że mam zostać np. 2
    > godziny dłużej.
    > Czy ma do tego prawo,
    W zasadzie tak, ale muszą być spełnione przesłanki wymienione w art. 151 §1
    KP

    > a czy ja mam prawo odmówić ?
    Teoretycznie tak, jeśli jesteś pewien, że nie zachodzą ww przesłanki (jest
    jeszcze kilka innych podstaw. np. jeśli jesteś w ciąży). Ale jeśli okaże
    się, ze nie masz racji to możesz mieć kłopoty.
    Inna sprawa, że przyjść i powiedzieć pracownikowi o 15:15, że nie wychodzi o
    16:00 tylko robi jeszcze 3h to chamstwo.

    > Powiedzmy, że zostanę dłużej (z nadzieją, że trochę dorobię)
    > czy wynagrodzenie za nadgodziny jest regulowane przepisami
    > czy "dobrą wolą" pracodawcy ?
    Art. 151^1 i art. 151^2 KP.

    > Zostałem dłużej, a tu szef mówi, że nie dostanę wynagrodzenia
    > tylko kiedyś tam pozwoli mi wyjść te kilka godzin wcześniej -
    > czy to zgodne z przepisami ?
    Nie. Jest określone do kiedy ma udzielić wolnego.

    BTW - radzę kontrolować ewidencję czasu pracy prowadzoną przez pracodawcę
    (podstawa art. 149 KP).

    --
    Jotte