    From: Jan <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawidłowy skręt w prawo
    Date: Tue, 14 Oct 2008 14:50:28 +0200

    Maddy pisze:

    > Jazda na suwak to nie jakiś fetysz, trzeba wiedzieć kiedy ma sens a
    > kiedy służy usprawiedliwianiu zwykłego chamstwa "bo mój czas ważniejszy
    > niż frajerów w korku".

    O to idzie! Popieram, tak właśnie należy to rozumieć,
    jeśli chce się zachować resztki zdrowego rozsądku
    i poczucia sensu. Nawet policja wie o tym, że podczas
    zakorkowania reguły przestają działać. Nie to, że
    prawo drogowe zanika, ale że emocje biorą górę.
    Jak to ujął jeden filozof: Istotne są wtedy prawa
    przetrwania. Wtedy tworzy się prawa nadzwyczajne,
    na zasadzie przyzwolenia społeczności na zachowanie
    wyjątkowe. A że u nas zdarza się to częściej niż
    w takiej np. Holandii, to niektórzy się za bardzo
    przyzwyczajają. I wchodzi im to w nawyk. Kiedyś
    zapytałem znajomego, dlaczego tak szybko jeździ,
    całkiem bez konkretnej potrzeby. Odpowiedział, że
    tak lubi. Najwyraźniej należy on do grupy, która
    najszybciej odstępuje od jazdy przepisowej.
    Całkiem spontanicznie.

    Rozumiem, że trzeba ścigać tych, którzy stwarzają
    konkretne zagrożenia. Ale i z bezwzględnym wpychaniem
    się w każdą lukę sie nie zgadzam.

    Poza tym jestem zdania, że należy trzymać się
    prawa jak długo się da. Robienie sobie własnej
    interpretacji powoduje uciążliwości dla tych,
    którzy się przepisów trzymają. Na przykład udzielanie
    pierwszeństwa na skrzyżowaniu ze światłami komuś,
    kto powinien poczekać na zmianę świateł, czyli
    na swoją kolejkę. To zjawisko da się wytłumaczyć
    tylko psychologią: Ustąpię, bo mam taki kaprys.
    A tym za mną nic do tego!

    Jan