    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie (webcam)
    Date: Sat, 16 Dec 2006 09:42:58 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl
    <elji4h$cc2$1@inews.gazeta.pl> <5...@z...router>
    <1aqq959jk09zb.sgadxfa6th6k$.dlg@40tude.net>
    <n...@z...router> <ellujs$lr7$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@z...router>
    <kant3c6hfqbn.1czk5sa8vro9$.dlg@40tude.net>
    <h...@z...router>
    <4wyi0p0rkyqk$.1xvndxd6a1682.dlg@40tude.net>
    <q...@z...router>
    <10r59z3f0ub11$.1c86qsk7t5rdf$.dlg@40tude.net>
    <n...@z...router>
    <1ba5mo17fjstf$.1df7rbuyqo5p5$.dlg@40tude.net>
    <d...@z...router>
    <vtg2mrp6t1br.92gf2m2pyl47$.dlg@40tude.net>

    Dnia 15.12.2006 Henry (k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:
    > Nie - utwory inspirowane cudzymi nie są objęte pa. Ale jeśli postawisz

    Ale pstrykanie tylnej ścianki nie jest inspiracją :) Tak na marginesie,
    była tu kiedyś ciekawa dyskusja której punktem wyjściowym było pytanie czy
    wolno rejestrować (nagrywać) wykłady i choć najpierw gorąco twierdziłem,
    że jak najbardziej tak, to w końcu przyznałem, że jest zakaz i wynika on z
    art.17. Per analogia, jeśli robię serię zdjęć i któreś z nich jest
    utworem a Ty mi to pstrykniesz za plecami na zasadach opisanych powyżej
    (nie przez ramię, a kopię zdjęcia na wyświetlaczu), to łamiesz PA.

    > Publikacja to inna działka - ale praw autorskie są takie same bez względu
    > na to czy dane zdjęcie możemy opublikować czy tylko włożyć do szuflady
    > (ale możemy je pokazywać znajomym).

    Prawda.

    > Owszem. Jak grupka turystów robi zdjęcie wieży Eifla to każdy z nich ma
    > prawa autorskie - tylko dlatego że "mógł stanąć dwa kroki bardziej
    > w lewo albo dać inną ogniskową". Czy to jest słuszne? Czy naprawdę
    > jest to "przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze".

    Najczęściej nie jest ale może być. Obecne podejście służy MZ znakomicie
    unikaniu stada nieporozumień. Jeśli stosowałoby się kryteria artystyczne
    to PA byłoby najpewniej nieskuteczne (każdy by twierdził, że to nie
    utwór), a o wszystko trzeba by się sądzić i angażować w to nie wiem jakie
    artystyczne autorytety. Zwyczajnie, łatwiej powiedzieć że prawie wszystko
    jest utworem niż definiować pojęcie twórczości i indywidualności. Jest to
    MZ znacznie trudniejsze niż w przypadku sławnej już z zamieszania
    prawno-definicyjnego pornografii :)

    > Z jednej strony dobrze że jest to ochrona niezależna od wartości
    > artystycznej, ale z drugiej strony szkoda że taki mały nacisk się kładzie
    > na indywidualizm - gdyby to zaostrzyć to może fotoamatorzy bardziej by się
    > starali robić oryginalne zdjęcia.

    Jakby wszyscy się dobrze postarali to ich działalnośc straciłaby charakter
    indywidualny :)

    --
    Marcin