    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie a prawa właściciela terenu
    Date: Wed, 3 Sep 2008 17:25:43 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 03.09.2008 Marcin Kysiak <m...@g...com> napisał/a:
    > Z tym, że teren nie jest "ogólnie dostępny" przynajmniej w tym sensie,
    > że aby wejść, trzeba przyjść w godzinach otwarcia i kupić bilet.

    Wydaje mi się, że to się nadal mieści pod pojęciem "ogólnodostępny", czyli
    taki gdzie kazdy może się z tym utworem potencjalnie zapoznać.

    > Ale czy temat mojej fotografii - parowóz (a ogólniej - zabytek techniki,
    > nie dzieło sztuki) jest utworem? A jeżeli tak, czy fotografia parowozu

    A rzeźba wystawiona publicznie? A 100 kopii tej rzeźby? A taka rzeźba
    której nie rozumiesz? :) MZ forma tego parowozu jest utworem w rozumieniu
    PA.

    > jest powieleniem (rozpowszechnieniem) tego utworu, czy utworem zależnym?
    > Tutaj ten przepis też nie pasuje.

    Zależność bądź nie nie ma tu MZ najmniejszego znaczenia. Jesli masz
    zalezny to i tak wszelkie prawa pierwowzoru są zastrzeżone. Jeśli masz
    tylko reprodukcję, to tym bardziej, więc w tym przypadku żadna różnica.

    > No właśnie najbliższa logicznie analogia to wykorzystanie wizerunku
    > osoby, gdzie domniemuje się zgodę na rozpowszechnianie, jeżeli model
    > uzyskał zapłatę za pozowanie.

    Zapłaciłeś za udzielenie Ci licencji o niezdefiniowanym zakresie (można
    zgadywać) lub jeszcze paru innych rzeczy (mozliwości sfotografowania z
    bliska), tak, że MZ nie do końca dobra analogia.

    > Czy właściciel przedmiotu udostępnianego do sfotografowania ma jakieś
    > prawa do późniejszego ograniczenia rozpowszechniania? Tak sugerował
    > jeden ze fotografów, których pytałem, ale nie umiał uzasadnić szczegółowo.

    Ten przepis który zacytowałem podaje zakres użytku dozwolonego dla utworów
    udostepnionych publicznie na okreslonych warunkach. Jesli uznać, że
    przedmiot jest egzemplarza utworu i nie mieści się w ww zakresie to
    jak najbardziej - per analogia rozważ sfotografowanie np. wydruku wiersza.
    Będziesz mógł go potem rozpowszechnić?

    --
    Marcin