    From: "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Date: Wed, 5 Jan 2005 10:11:37 +0100
    Sender: z...@p...onet.pl@ew54.internetdsl.tpnet.pl

    > Tak, chodzi o zdjęcia a dokładniej o reprudukcje. Czy reprodukowanie
    > oryginałów (rękopisów, obrazów, drzeworytów) jest aktem twórczym objętym
    > ochroną ustawą o prawie autorskim, czy też nie? A jeszcze inaczej.
    > Powiedzmy, że wykonujemy zdjęcie bardzo starego zdjęcia (dla uproszczenia
    > przyjmijmy, że nie wykonujemy żadnego retuszu), co do którego majątkowe
    > prawa autorskie wygasły. Czy drugie zdjęcie (reprodukcja) jest objęte
    > ochroną prawną?
    >
    > Czy żyby kopiować bez prawnych ograniczeń (sam tekst noweli, powieści,
> [...]

    Witam!

    Nie podlega wątpliwości że fotografia artystyczna jest przejawem
    działalności
    twórczej - można zatem domniemywać, że każdy autor zdjęcia jest w stanie
    udowodnić przejaw swojej działalności twórczej, bez względu na fotografowany
    obiekt.
    Pewne parametry techniczne podczas fotografowania (np. ekspozycja światła,
    przysłony, zmienność otaczającej nas rzeczywistości) powodują że nie ma
    możliwości wykonania 2 identycznych zdjęć, a co za tym idzie (w miarę
    dostępnych środków) autor jest w stanie udowodnić swoje autorstwo.

    Zatem każdy autor fotografując cokolwiek wykonał dzieło (fotografię)
    i ma do niego zastosowanie prawo autorskie.

    Innym aspektem sprawy jest fotografowany obiekt, czy też nasze prawo
    do sfotografowania obiektu - dla przykładu większość współczesnych wydawców
    w stopkach redakcyjnych zamieszcza klauzulę: żadna część niniejszej książki
    nie
    może być powielana i rozpowszechniana ...., albo określa to umowa
    licencyjna -
    i w tym wypadku, wydaje mi się, że sprawa jest prosta i nie budzi
    wątpliwości.

    Co do starych dzieł, które współcześnie zostały sfotografowane, to przed
    faktem
    czerpania korzyści z naszej fotografi warto zastanowić się (a najlepiej
    ustalić
    prawnie) czy autor pierwotnego dzieła (oryginału, czy też reprodukcji) nie
    będzie
    rościł praw do swojego dzieła, bo jak wcześniej wykazałem, przy dostępności
    odpowiednich środków, autor jest w stanie udowodnić swoje autorstwo.

    Dodam dodatkowo, że w dzisiejszych czasach fotografie (szczególnie
    profesjonalne)
    bardzo często opatrzane są cechą charakterystyczną dla autora (często
    nazywaną
    znakiem wodnym), która nie jest do zobaczenia gołym okiem, nawet w
    powiększeniach,
    a odpowiednia analiza komputerowa jednoznacznie wskazuje autora pracy.
    Technologia ta dostępna jest także dla zwykłych śmiertelników w
    oprogramowaniu
    komputerowym do obróbki zdjęć - np.: PhotoShop i sprowadza się, w dużym
    uproszczeniu, do naniesienia na fotografi kilku punktów w ściśle określonych
    miejscach, lub nieznacznej zmianie barwy pojedynczych punktów fotografii.
    "Pieprzyku" sprawie dodaje fakt, że autor ma możliwość określa miejsca i
    sposobu
    cechowania, nawet odrębnie dla każdego zdjęcia, zatem nie istnieje automat
    (program), który potrafi rozszyfrować i retuszować tak oznaczone zdjęcie.

    Pozdrowienia
    Zbigniew Lewandowski