    From: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Date: Wed, 5 Jan 2005 00:05:43 +0100
    Sender: f...@p...onet.pl@pc72.bydgoszcz.sdi.tpnet.pl

    > Użytkownik "forumprawne.org" napisał:
    >
    > Ok, ale przecież mówimy o zrobionych przez kogoś zdjęciach, które są
    > chronione prawem. Chyba, że nie zrozumiałem pierwszego posta.

    Tak, chodzi o zdjęcia a dokładniej o reprudukcje. Czy reprodukowanie
    oryginałów (rękopisów, obrazów, drzeworytów) jest aktem twórczym objętym
    ochroną ustawą o prawie autorskim, czy też nie? A jeszcze inaczej.
    Powiedzmy, że wykonujemy zdjęcie bardzo starego zdjęcia (dla uproszczenia
    przyjmijmy, że nie wykonujemy żadnego retuszu), co do którego majątkowe
    prawa autorskie wygasły. Czy drugie zdjęcie (reprodukcja) jest objęte
    ochroną prawną?

    Czy żyby kopiować bez prawnych ograniczeń (sam tekst noweli, powieści,
    przewodnika, itd.) musimy posiadać stare wydanie (kupić je w antykwariacie
    za wysoką z reguły cenę), czy możemy to zrobić z wydania współczesnego?
    Oczywiście mam na myśli skorzystanie z samego surowego tekstu - z nowym
    składem, wstępem itd.

    Pozdrawiam, andrzej