  • Data: 2007-02-19 01:00:44
    Temat: Re: Prawa autorskie.
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    scream napisał(a):
    > Jasne. A co w przypadku, kiedy - bedac zatrudnionym przez firme Y na umowe
    > o dzielo -

    Nieco off-topic - "zatrudniony" i "umowa o dzieło" używane wspólnie
    brzmią mi okropnie. Umowę o dzieło zawiera zamawiający z wykonawcą.
    Nie ma tu pracodawcy i pracownika - przynajmniej w teorii, bo
    oczywiście wiem, że wielu pracodawców zamiast umów o pracę
    podpisuje umowy o dzieło.

    > wykonam np. strone www dla firmy X. Firma X zaplaci za to firmie
    > Y i umiesci strone na serwerze.

    W tym miejscu już może dochodzić do naruszenia Twoich praw.

    > Firma Y zaplaci mi za prace.

    Znów - za wykonanie dzieła. Chyba, że w rzeczywistości wykonujesz
    pracę, wtedy sądownie można ustalić istnienie stosunku pracy, a wówczas
    prawa majątkowe do dzieła pozostawałyby przy pracodawcy.
    Jeśli zaś w umowie o dzieło zawartej z firmą Y nie ma nic
    o przeniesieniu majątkowych praw autorskich, to pozostają one
    przy Tobie.

    > No a potem ja
    > rezygnuje ze wspolpracy z Y i mamy sytuacje taka sama jak tutaj - firma X
    > nie ma prawa uzywac tego co zrobilem ja, prawda?

    Teoretycznie tak. Przy czym pewnie można domniemywać, że udzieliłeś
    licencji niewyłącznej (dla niej nie jest wymagana forma pisemna),
    gdyż przesłałeś im swoje dzieło z zamiarem, aby je wykorzystali
    i/lub opublikowali. Wówczas oni mogą z tego dzieła korzystać,
    ale Ty też możesz udzielać dalszych licencji.

    Zaznaczam, że nie jestem prawnikiem, więc mogę się mylić. Jednak
    z prawem autorskim miałem i mam ciągle trochę do czynienia, więc
    mam nadzieję, że nie mylę się zbyt mocno ;)

    Pozdrawiam,
    Gerard