    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pracodawca nie może czytać e-maili pracownika
    Date: Sun, 08 Apr 2007 11:54:00 +0200

    GrzegorzG napisał(a):

    > Kolejna sprawa: wg mnie zupelnie inaczej jest, jesli pracodawca poinformuje
    > o namierzaniu czy monitoringu oraz gdy tego nie zrobi.
    > Nie popieram takich praktyk, ale wyobrazmy sobie firme z parkiem 100 tirów
    > czy dostawczaków rozesłanych po europie. Nie wyobrazam sobie braku
    > namierzania każdej z nich w celu choćby bezpieczenstwa.

    W moim (i z tego co widzę, innych też) przekonaniu sprawa wyglada nieco
    inaczej. Mamy Konwencję, mamy Konstytucję. W obu jest zapis o ochronie
    prywatnosci. Oczywistym jest, że nie może być to prawo bezwględne i mogą
    występować pewne odstępstwa. Ale takie przypadki muszą być uregulowane
    ustawą. Są ustawy o policji, o wszelkiego rodzaju słuzbach specjalnych,
    jest Prawo telekomunikacyjne opisujące przypadki, kiedy np. mozna
    rejestrować połaczenie (niezależnie od jego rodzaju). Ale osobiście nie
    znam ustawy, która generalnie pozwalałaby pracodawcy (bo o tym przypadku
    mówimy) na naruszanie prywatnosci korespondencji. Być może taka jest,
    jeżeli tak, proszę o wskazanie.

    > A jesli pracownikowi sie nie podoba, ze jego szef wie, gdzie w danej
    chwili
    > czlowiek sie zatrzymal, to niech nie bierze takiej pracy.

    Może nie wiesz, ale operatorzy komorkowi świadczą usługę namierzania
    telefonu. I teraz wyobraź sobie taką sytuację, że masz wpisany w
    kontrakt obowiązek odbierania telefonu niezależnie od pory dnia i nocy.
    Czyli przekładając na nasze, musisz ten telefon cały czas ze sobą nosić.
    I pytanie - czy w czasie poza godzinami pracy pracodawca ma prawo
    namierzyć mój telefon?

    Wyobraźmy sobie, że teraz, podczas świąt, dostaję telefon, że mam pilnie
    zgłosić się do biura. Ponieważ mam to gdzieś (i oceniam, że moja
    obecność nie jest niezbędna), mówię, że jestem w Pcimiu Górnym i nie
    dojadę. Okazuje się, że siedzę w domu i mój przełożony o tym wie.
    Naruszenie prawa do prywatnosci czy nie?

    > "W tym czasie w uczelni nie funkcjonowała żadna polityka prywatności czy
    > regulamin korzystania ze środków komunikacji, ew. inny dokument, który
    > dawałby ramy ewentualnego monitorowania pracowników."

    OK, załóżmy że jest taki dokument, podpisany przez pracownika. Czy to
    oznacza, że w przypadku jego naruszenia pracodawca jest uprawniony do
    tego, by łamać konstytucję? W moim przekonaniu nie. Może np. ukarać
    pracownika (naganą, pozbawieniem premii itd.), zwolnić go w trybie
    przewidzianym ustawą za niewykonywanie obowiązków służbowych, ale nie
    wolno łamać jego uprawnień konstytucyjnych. Czy teraz rozumiesz?

    M.