  • Data: 2007-04-08 10:27:35
    Temat: Re: Pracodawca nie może czytać e-maili pracownika
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg> szukaj wiadomości tego autora

    Maciej Bebenek wrote:

    > Może nie wiesz, ale operatorzy komorkowi świadczą usługę namierzania
    > telefonu. I teraz wyobraź sobie taką sytuację, że masz wpisany w
    > kontrakt obowiązek odbierania telefonu niezależnie od pory dnia i
    > nocy. Czyli przekładając na nasze, musisz ten telefon cały czas ze
    > sobą nosić. I pytanie - czy w czasie poza godzinami pracy pracodawca
    > ma prawo namierzyć mój telefon?

    Jeżeli to jest *kontrakt*, to nie ma mowy o stosunku pracy, zatem nie ma
    czegoś takiego jak godziny pracy (oczywiście w rozumieniu KP). Sprawy
    'monitoringu' powinien wtedy określać ów kontrakt. Jeżeli natomiast jest
    to umowa o pracę, i tam jest taki zapis, to takie pozostawanie pod
    telefonem podpada pod dyżur - a na to już są odpowiednie przepisy, m.
    in. art. 151^5 KP.

    > OK, załóżmy że jest taki dokument, podpisany przez pracownika. Czy to
    > oznacza, że w przypadku jego naruszenia pracodawca jest uprawniony do
    > tego, by łamać konstytucję? W moim przekonaniu nie. Może np. ukarać
    > pracownika (naganą, pozbawieniem premii itd.), zwolnić go w trybie
    > przewidzianym ustawą za niewykonywanie obowiązków służbowych, ale nie
    > wolno łamać jego uprawnień konstytucyjnych.

    Jeżeli pracownik zgadza się na monitoring, to znaczy że świadomie
    zezwala pracodawcy na ochronę jego interesu ekonomicznego kosztem
    własnego prawa do prywatności. Pytanie, jak daleko może ta ingerencja
    sięgać - moim zdaniem celowe *podsłuchiwanie* jest już przegięciem, ale
    np. kontrola bilingów, bądź adresów odwiedzanych stron jest dopuszczalna.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak