eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPraca zmianowa a przepisy › Re: Praca zmianowa a przepisy
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.neostrada.pl!a
    tlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-mail
    From: Herald <h...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praca zmianowa a przepisy
    Date: Mon, 14 Sep 2009 14:52:19 +0200
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 83
    Message-ID: <got0o0rbbahb$.j811mvk28fjl.dlg@40tude.net>
    References: <h8l302$9j9$1@inews.gazeta.pl> <h8l339$mrh$1@news.onet.pl>
    <h8l3pj$ien$1@news.onet.pl> <5kjsi28fvevb$.1oraus5ynjoyw$.dlg@40tude.net>
    <h8l5nq$ue4$2@news.onet.pl> <z...@4...net>
    <h8l6op$1ov$2@news.onet.pl>
    <1hvybukam2zdc$.1k9zebgy8sbho$.dlg@40tude.net>
    <h8l7ia$572$3@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: cuf114.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: atlantis.news.neostrada.pl 1252932879 9420 83.19.61.114 (14 Sep 2009
    12:54:39 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 14 Sep 2009 12:54:39 +0000 (UTC)
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    X-Licznik: 1320
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:606970
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 12:57:16 +0200, Liwiusz napisał(a):


    >> Żeby była jasność - nie ma problemu z takim rozkładem czasu pracy, pod
    >> warunkiem ze jest on podany do wiadomości wcześniej, a nie że po
    >> zakończonej dniówce w poniedziałek o przykładowej Twojej godzinie 16
    >> dowiaduje się ze "jutro pracuje od 14 do 22".
    >
    > A jaki przepis decyduje o tym, że o 16 to już za późno, a 2 dni
    > wcześniej może być?

    Dobra - pomogę ci:
    //
    Harmonogram czasu pracy określa poszczególne dni i godziny pracy
    pracowników. Jest bardzo ważnym elementem organizacji czasu i jego
    tworzenie podlega określonym regułom. Niestety zdarza się, że pracodawcy
    traktują go swój prywatny świstek papieru, który można dowolnie zmieniać.
    Wskutek tego inspektorzy podczas kontroli znajdują w nich sporo błędów.

    BŁĄD 1: brak harmonogramu przy pracy świadczonej w podstawowym systemie
    czasu pracy
    Obowiązek tworzenia harmonogramu czasu pracy nie wynika z Kodeksu pracy,
    lecz jest rezultatem konieczności przestrzegania przepisów o czasie pracy.
    Dlatego należy przyjąć, że jego ustalanie koniecznie jest wtedy, gdy
    pracownicy świadczą pracę w ,,nieregularnej" organizacji czasu pracy, czyli
    gdy ich czas pracy przypada w różnych dniach lub chociażby w różnych
    godzinach pracy. Może to dotyczyć każdego systemu czasu pracy.

    Przykład 1
    Pracownicy świadczą pracę w systemie podstawowym od poniedziałku do piątku
    w godz. 8.00-16.00. Taki rozkład czasu pracy wynika z regulaminu pracy
    obowiązującego w firmie. W takiej sytuacji zatem - gdy rozkład czasu pracy
    zawarty został w regulaminie w taki sposób, ze pracownicy nie mogą mieć
    wątpliwości co do dni i godzin świadczenia pracy - nie ma konieczności
    sporządzania harmonogramu czasu pracy. Powtarzałby on bowiem tylko to, co
    jest zawarte w regulaminie.

    Przykład 2
    Pracownicy świadczą pracę w systemie podstawowym w godz. 8.00-16.00. Dni
    ich pracy wypadają jednak różnie, gdyż firma funkcjonuje także w soboty,
    niedziele i święta. W takim przypadku organizacja czasu pracy nie ma
    charakteru stałego, a zatem pracownik nie jest w stanie sam ustalić, kiedy
    wypadają dni jego pracy, a kiedy dni wolne. Dlatego w takiej sytuacji
    konieczne jest ustalanie harmonogramu dla tych pracowników.

    BŁĄD 2: niedostateczna szczegółowość harmonogramu przy pracy w niedziele i
    święta
    Harmonogram czasu pracy pracownika świadczącego pracę także w niedziele i
    święta musi zawierać informacje wskazujące na to, który dzień wolny jest
    dniem wolnym z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy, a który dniem wolnym za
    pracę w niedzielę lub święto. Jeżeli bowiem nie będzie wiadomo z jakiego
    tytułu jest udzielany pracownikowi dzień wolny, nie będzie również wiadomo,
    jak zrekompensować prace w danym dniu. Inaczej bowiem rekompensujesz pracę
    w niedzielę, inaczej w święto, a jeszcze inaczej w dniu wolnym z tytułu
    5-dniowego tygodnia pracy. W sytuacji, gdy z harmonogramu nie wynika, czy
    dany dzień jest udzielony za pracę w sobotę, niedzielę, czy święto, nie
    jest możliwa ocena, czy pracownik otrzymał dodatkowy dzień wolny za pracę w
    niedzielę lub święto w terminie określonym w art. 15111 § 1 kp.

    Konieczność zamieszczania takich informacji wynika też z faktu, że
    uprawnienia pracownika świadczącego prace w dniu wolnym różnią się w
    zależności od tego, czy dzień wolny w którym pracował był dniem
    harmonogramowo wolnym od pracy (np. w systemie równoważnym), dniem wolnym z
    tytułu 5-dniowego tygodnia pracy, czy też dniem wolnym w zamian za pracę w
    niedzielę lub święto.

    BŁĄD 3: nieprawidłowe ustalenie dni pracy w poszczególnych tygodniach
    Jedną za zasad regulujących czas pracy pracownika jest zasada przeciętnie
    5-dniowego tygodnia pracy. Oznacza to, że liczba dni pracy poszczególnych
    tygodniach nie została określona w sposób sztywny, a co za tym idzie - może
    być ona w poszczególnych tygodniach okresu rozliczeniowego zróżnicowana.
    Ważne jedynie, aby w ogólnym rozrachunku obejmującym cały okres
    rozliczeniowy przeciętna liczba dni pracy w tygodniu nie przekraczała 5.

    Możliwe jest więc takie skonstruowanie harmonogramu, aby pracownik
    świadczył pracę w jednym tygodniu np. przez 6 dni, a w innym przez 4 (w
    ramach tego samego okresu rozliczeniowego). Niemożliwe jest natomiast
    polecenie pracownikowi pracy w jednym tygodniu przez 7 dni, a w innym zaś
    przez 3. Praca przez 7 dni w tygodniu wyklucza bowiem zachowanie 35-godz.
    nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego i jest niedopuszczalna.

    A zresztą sam sobie poczytaj .... potem wróć i posyp głowę popiołem :))
    http://www.prawo.egospodarka.pl/28965,Harmonogram-cz
    asu-pracy-najczestsze-bledy,1,34,3.html

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1