    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Potrącenie długu
    Date: Thu, 28 Sep 2006 23:43:44 +0200

    On Wed, 27 Sep 2006, Alek wrote:

    > No to sobie zażądał. Teraz pozostaje pytanie czy dostanie.

    Obstawiam że tak.

    > Pracownik może żądać zapłaty za pracę, sprzedawca może żądać zapłacy ceny
    > itd. tyle że kwoty powiny być ustalone przed zawarciem umowy.

    Podałeś dwa bardzo różne przykłady: o ile sprzedawca może nie
    dostać "niemal nic", to pracownik MUSI dostać nie mniej niż
    minimalne wynagrodzenie w proporcji do czasu pracy.
    Zarząd wspólnotą jest bliżej umowy o pracę o czym za chwilę :)

    > IMHO autor swoje żądanie zapłaty powninien sformułować przed przyjęciem
    > funkcji w zarządzie. A tak to wspólnota miała prawo uznać, że zdecydował
    > się na pracę społeczną.

    Na mój gust nijak nie miała, Kodeks Cywilny stanowi tak:

    +++
    [...opis zlecenia...]
    Art. 735.
    § 1. Jeżeli ani z umowy, ani z okolicznoœci nie wynika,
    że przyjmujšcy zlecenie zobowišzał się wykonać je bez
    wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.
    § 2. Jeżeli nie ma obowišzujšcej taryfy, a nie umówiono się
    o wysokoœć wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadajšce
    wykonanej pracy.

    [...cięcie...]

    Art. 750. Do umów o œwiadczenie usług, które nie sš uregulowane
    innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
    ---

    IMO "obsługa wspólnoty" jest taką umową[1] - przez fakt iż istnieją
    przepisy szczegółowe nie wynika że zostaje uchylony Kodeks
    Cywilny, jedynie *w zakresie* w którym przepis szczegółowy
    coś ustanawia nie stosuje się przepisów ogólnych.
    Skoro przepis szczegółowy nie określa *jak* wyznaczyć wynagrodzenie
    (z braku zapisu umownego), to robi to "735" - taka wartość bywa
    nazywana np. w podatkach "wartością rynkową".
    Tyle się należy, za ile w podobnych spółdzielniach/wspólnotach,
    z uwzględnieniem np. różnic w ilości mieszkańców, "biorą" zarządzający
    tamtymi wspólnotami.

    [1] fakt że nie została *spisana* nie ma nic do tego że ona *istniała*:
    zarządzający przychodził i robił a inni korzystali z jego pracy bez
    protestu, skoro nikt nie wzywał policji żeby zabroniła mu "robić" :)

    pzdr, Gotfryd