    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podstawowka
    Date: Fri, 17 Apr 2009 13:57:34 +0200

    BETON pisze:

    > wiadomości news:gs9mq2$7ia$2@news.onet.pl...

    > aaaa konkretniej ?

    Konkretniej, mógłbym całą stronę internetową temu poświęcić, gdybym
    miał więcej czasu.

    Mój ulubiony przykład to "...jest demokratycznym państwem prawa
    urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej".

    Po pierwsze: albo demokratyczne, albo państwo prawa. Demokratyczne
    państwo oznacza, że wolą ludu można dokonać czegoś wbrew prawu. Państwo
    prawa oznacza, że ważniejsza jest litera prawa od woli ludu.

    Akurat tutaj sprawa jest jasna: Polska jest krajem demokratycznym. W
    czasie, gdy litera prawa stanowiła, że ekstradycja polskiego obywatela
    jest zakazana, dokonano kilku takich ekstradycji, bo taka była wola
    przedstawicieli ludu. Potem szybko zmieniono konstytucje, a sąd zaklepał
    poprawność ekstradycji.

    Kuriozalne jest twierdzenie w konstytucji "do czego obywatel ma prawo".
    Otóż - zgodnie z konstytucją - obywatel ma prawo do:

    1. do opieki ze strony RP podczas pobytu za granicą - pusty frazes,
    wiadomo przecież, że nikt nikomu takiego prawa nie odbiera, poza tym
    konstytucja nie działa za granicą, nie wiadomo zatem jak takie prawo
    egzekwować, jeśli państwo obce się nie zgodzi. Poza tym na jaką pomoc
    mogę liczyć, jak wyjadę - na przykład - na Saharę?

    2. Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez
    nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i
    niezawisły sąd - no tutaj zgodzimy się wszyscy, że konstytucja nie jest
    zachowana. Sprawa gospodarcza powinna być zakończona w ciągu 3 miesięcy,
    tymczasem jest problem nawet, aby uprawomocnił się nakaz zapłaty wydany
    w tym czasie. Sprawny dłużnik może bez problemu przedłużyć sprawę o pół
    roku lub dłużej, nie mając ku temu żadnych argumentów. Przepis nagminnie
    łamany i co? Konstytucja nadaje się tylko jako papier toaletowy.

    W ogóle każde prawa, które w szczegółach są regulowane ustawą, nie są
    żadnymi prawami. Co z tego, że każdy ma prawo do bezpłatnej opieki
    zdrowotnej, skoro ustawa mówi: nie płacisz, nie masz opieki.

    Szkoły wyższe mają gwarantowaną autonomię zgodnie z ustawą i nic nie
    stoi na przeszkodzie, aby ustawa wprowadzała tylko 1% autonomii. Będzie
    to zgodne z konstytucją.

    Jakoś dziwnie w konstytucji nie ma prawa każdego obywatela do
    oddychania. A mimo to każdy kto chce, oddycha. Dziwne...

    --
    Liwiusz