    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 12 Aug 2011 20:58:04 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Podawanie zadłużenia piętra
    <j1b1of$9kr$1@inews.gazeta.pl> <j1b2l5$5se$1@news.onet.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1108031221070.3868@quad> <j1bes9$nqi$2@inews.gazeta.pl>
    <j1bpub$s20$1@inews.gazeta.pl> <j1c1o1$4un$6@inews.gazeta.pl>
    <j1g4sl$2ji$1@news.onet.pl> <j1gfi4$df0$1@inews.gazeta.pl>
    <1seqe7067jdvx$.g1syfmqxyktw$.dlg@40tude.net>
    <j1oqoo$s73$39@inews.gazeta.pl> <j1pii6$109$1@news.onet.pl>
    <4e404f17$0$2494$65785112@news.neostrada.pl> <j1pvj0$5h4$1@news.onet.pl>
    <j1rlse$j00$1@news.net.icm.edu.pl> <j1rubr$gn$2@news.onet.pl>
    <j1rulh$hk7$11@inews.gazeta.pl> <j1tc0e$p13$2@news.onet.pl>
    <j1tc3n$nvv$1@news.onet.pl>

    On Wed, 10 Aug 2011, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Z drugiej strony, jeśli takiego nie ścigniesz, znajdzie się 10-ciu innych
    > którzy też dadzą sobie siana i Ci nie oddadzą kasy.

    Dlatego słuszna była uwaga, że prawo powinno przewidywać swoistą
    karę umowną, należną za sam fakt że dłużnik niejako "wymusił"
    pójscie do sądu.
    Oczywiście taki przepis powinien być obwarowany zastrzeżeniami
    takimi jak przy pozwie gospodarczym (czyli "dopłata" należna
    *tylko* o ile powód udowodni że co najmniej starał się skutecznie
    powiadomić i tak dalej).
    I oczywiście z zastrzeżeniem poprawy prawa w zakresie "skutecznego
    powiadomienia" pocztą w kategorii "adresat nie podjął" :P

    Sprzeciwy wobec takiej konstrukcji mnie dziwią - wszyscy są zgodni
    że np. w zakresie karnym skuteczność zależy od egzekwowalności,
    a w postępowaniu cywilnym *należy* doprowadzać do nieopłacalności
    egzekucji sądowej.

    Nie, nie mówię o "trzykrotności kwoty", bo ta wersja jednak
    *powinna* być zarezerwowana dla szkód spowodowanych przestępstwem :P
    (z dokładnością do dyskusji nad współczynnikiem ;) i przypomnieniem
    że taka konstrukcja ISTNIEJE w bardzo wąskim zakresie PA)

    pzdr, Gotfryd