  • Data: 2011-08-12 18:42:33
    Temat: Re: Podawanie zadłużenia piętra
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 10 Aug 2011, Massai wrote:

    > Zarząd ma to gdzieś, na każdym zebraniu wykazuje że część nie płaci,
    > i tym motywują kolejne podwyżki zaliczek na media. Nawet go nie bardzo
    > idzie zmienić, bo część mieszkań jest gminna...

    Czekaj, czekaj.
    Chcesz powiedzieć, że pierwsze słyszysz o istnieniu zasady
    "jeden właściciel jeden głos"?
    Tak, trzeba zebrać ze trzech "odrębnych" właścicieli, iść
    na zebranie i *ZAŻĄDAĆ* tego trybu.
    Samo się nie zrobi, prawda.
    Ale... jak to pisałeś, "zarząd ma to gdzieś"?
    Na pewno tylko zarząd?

    Żeby nie było - doskonale rozumiem, że użeranie się z niepłacącymi
    sąsiadami nie jest tym co mieszkaniec lubi najbardziej.
    Do wyboru jest płacić za nich - i mówię o właścicielach.
    Do najemców zaraz wrócimy ;)

    > Miałem na myśli człowieka który wynajął od kogoś mieszkanie, płaci za
    > wynajem oraz opłaca media.

    No to on może jedynie dbać o to, żeby "nadpłata" za media nie
    była liczona jako *opłata* za media, lecz właśnie *czynsz*.
    Zysk właściciela.

    > Chodzi o to że o ile w przypadku właściciela można mówić że kiedyś,
    > w nieokreślonej przyszłości

    O to to.
    Zysk, wtopiony w taki czy inny sposób (przez właściciela).

    I jeśli ów właściciel podnosi swój zysk podnosząć czynsz
    najemcy, to niewiele (jako najemca) poradzisz.
    Komentarz niżej.

    Ale, co chyba warto zaznaczyć, wątek zaczął się od *innego*
    stanu prawnego - chodziło o spółdzielcę AFAIR.
    Kogoś, kto ma "wkład".

    > Oj, przez cały czas chodzi nam o "zaliczki na media kupowane wspólnie,
    > koszty utrzymania nieruchomości i koszty zarządu".

    Nadpłaty za niepłacących nie stanowią *żadnego* z tych kosztów.
    Stanowią *wpływ* do kasy, zostały *wydane* na pokrycie kosztu
    zapłaty za media, ale *nie stanowią* tego kosztu.
    Powinny zostać zaliczone na jakąś formę "funduszu rezerw", i wcale
    by mnie nie zdziwiło, jakby księgowa wspólnoty (lub sp-ni) pilnowała
    żeby tak się stało :P
    (niewykluczone że po 2..3 latach przeksięguje toto w pozycję "straty
    z przedawnionych wierzytelnosci", ale to nie ona jest od odzyskiwania,
    więc formalnie jest z jej p. widzenia OK - tyle, że to jest "zaprze-
    paszczony zysk" właściciela, z jego woli)

    > Jeśli wynajmujesz od kogoś mieszkanie na dwa lata i przez te dwa lata
    > opłacasz zaliczki na media - dla Ciebie ta stówa miesięcznie czyli
    > w sumie 2,4k pln to "wieczne nieoddanie".

    Nie, to jest czynsz podniesiony o 100zł.
    Bezprawnie wpisany do pozycji "zaliczka na media".
    Znaczy bezprawnie najpóźniej od momentu rozliczenia (bo przy
    rozliczeniu nadmiar z zaliczek powinien być rozpisany "gdzieś",
    albo jak kto woli i o czym niżej - wierzytelności ujawnione
    w stosownej pozycji).

    > W przypadku właściciela - z całą pewnością wielu by znalazło lepsze
    > zastosowanie dla tej stówy miesięcznie.

    Z pewnością.
    Tyle, że wspólnota ma obowiązek ująć tę kwotę jako *wierzytelności*,
    coś co ma dostać. To jest *majątek*, i jeśli np. następuje sprzedaż
    mieszkania, to przypadający na "udziałowca" wspólnoty majątek
    (pochodzący z jego wkładu!) należy mu zwrócić (a nowy powinin
    go wpłacić, jeśli "majątek" ma on postać rezerwy).
    Żeby nie było - wnioski mi wyszły przy czytaniu jakiejś interpretacji
    podatkowej, w której zaskoczyła mnie "oczywistość" konieczności
    wypłaty takich pieniędzy. Pooglądałem przepisy, i rzeczywiście
    tak wychodzi: "oczywiście" się należy.
    OCZYWISCIE prowadzi to do pewnego wniosku: rzeczona stówa
    wpłacana "na wieczne nieoddanie", powinna, najpóźniej z dniem
    rozliczenia zaliczek za media, zostać zaliczona u wynajmującego
    do jego wierzytelności z czynszu :>
    Spytaj go czy zdaje sobie z tego sprawę :P
    Do tego ta kwota została przez najemcę *wpłacona*... (myślę
    rzecz jasna o podatku, płaconego od "otrzymanych" wpłat),
    a to że *on* swoje pieniądze *deponuje* w kasie wspólnoty
    to nie sprawa najemcy.
    Wracając do ewentualnej sprzedaży (mieszkania przez właściciela
    bądź posiadacza sp-czego własnościowego prawa do lokalu).
    Rzecz jasna, umowa może zawierać punkt o przeniesieniu "wkładów
    na fundusze" (różne), ale jeszcze wspólnota (lub sp-nia)
    musi się zgodzić na takie rozwiązanie (pewnie nie będzie chciała,
    Panu wypłacimy a Pan wpłaci i będzie porządek w papierach ;)).

    Oczywiście, zarząd może nie ściągnąć swoich należności jeśli tego
    zaniedba. Tyle, że na to wpływ mają właściciele właśnie.
    Lub spółdzielcy.
    To ICH pieniądze.
    Tu kółko się zamyka - najemca to inna kategoria, jak mu wynajmujący
    podniesie czynsz to może przyjąć tę wersję, może się wynieść, a może
    również iść do sądu że podwyżka jest za duża i "bezpodstawna".
    Przypuszczam że w opisanym przez Ciebie wypadku ta wersja nie
    przejdzie, więc wybór masz marny. A to, że właściciel woli podarować
    pieniądze (nie egzekwując ich od zarządu) to (niestety) jego wola
    i nic nie poradzimy...
    No chyba że w umowie jest czarno na białym że kwota czynszu
    NIE może ulec zmianie. Wtedy można uświadamiać wlaściciela
    o związkach "wiecznych" pieniędzy z jego majątkiem we własnym
    interesie :P

    pzdr, Gotfryd