  • Data: 2005-04-25 18:39:49
    Temat: Re: Parking przed Promenadą Płatny!!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:d4j0qg$4lv$1@news.onet.pl...

    > Nie mój pomysł, wypowiedział go prawnik urzędu miasta gdy wybuchła
    afera
    > o ten parking.
    > Ale nawet mnie przekonuje...
    > To że pewne służby muszą działać na podstawie ustawowego upoważnienia
    > nie powoduje że każdy związany jest tymi ograniczeniami.
    > O ile założenie blokady nie jest bezprawne na podstawie innych
    przepisów
    > (a nie widzę takich...), to nie widzę podstaw by realizacja ustawowych
    > uprawnień nie mogła nastąpić w ten sposób.

    Moim zdaniem jest to cokolwiek niezgodne z art. 130a PoRD. Zgodnie z
    pkt. 9 "Pojazd unieruchamia Policja lub straż gminna (miejska)" . Nie
    widzę tu miejsca dla prywatnej firmy. Dalej czytamy, że "minister
    właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą zagwarantowania
    ochrony prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach
    publicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze
    rozporządzenia tryb oraz warunki współdziałania z Policją i innymi
    podmiotami uprawnionymi do podejmowania decyzji o usunięciu pojazdu
    jednostek usuwających pojazdy lub prowadzących strzeżone parkingi." Ja
    znam tylko rozporządzenie w sprawie usuwania pojazdów i tam słowem o
    blokowaniu kół przez prywaciarza nie wspomniano.

    Koncepcja wyrażona przez prawnika Urzędu Miasta jest warta rozważenia.
    No ale widzę tu dwa problemy. Po pierwsze nie za bardzo podoba mi się
    koncepcja uznania pojazdu, jako rzeczy wniesionej do przedmiotu najmu.
    Ale załóżmy, ze to by nawet obleciało.

    Pozostaje rzecz druga. Zastaw można stosować tylko na przedmiotach
    podlegających zajęciu. No a kpc niektóre spośród nich wyłącza. Załóżmy
    taksówkarzowi samochodu raczej się nie zajmuje (art. 829 pkt. 4). Ale
    takich wątpliwości jest więcej. Przychodzą mi do głowy możliwości
    komplikacji opartych na art. 845 kc czy też 846 kc. W konsekwencji mam
    wątpliwość, czy samochód pozostawiony na parkingu może być przedmiotem
    zabezpieczenia w ten sposób.