    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Organy do transplantacji
    Date: Mon, 29 Nov 2010 08:46:37 +0000 (UTC)

    MadMan wrote:

    > Z tego co wiem - teoretycznie zgoda na pobranie organów jest
    > domyślna.

    Zgadza się.

    > W praktyce z tego co słyszałem rodzina może się postawić,

    Nie do końca.
    Rodzina może co najwyżej podnieść że zmarły przed śmiercią ustnie
    wyraził sprzeciw.
    Większość lekarzy niestety nie chce w takiej sytuacji iść na udry z
    rodziną (IMHO ogromna większość takich "sprzeciwów" to wymysł rodziny).

    > chyba że np. w portfelu zmarły nosi karteczkę że chce te organy
    > podarować komuś następnemu - wtedy jest łatwiej.
    > Co mi przypomniało o konieczności zdobycia takiej karteczki (chociaż
    > nie sądzę żeby rodzina w razie czego miała jakieś obiekcje).

    Oświadczenie woli? To świstek, niewiele wart niestety.
    "Panie doktorze, syn tuż przed śmiercią zmienił zdanie, mówił przy mnie
    i mężu że jednak nie chce oddać organów".

    Jest centralny rejestr sprzeciwów, i wpis tam jest wiążący. Tzn. jeśli
    jest to nie można pobrać.
    Ew. Mozna nosić podpisane pismne oświadczenie że się nie chce być dawcą.

    Gdyby zrobiono odwrotnie, tzn. gdyby był centralny rejestr zgody na
    pobranie, to by liczba osób od których można pobrac była drastycznie
    mniejsza.

    Ale rodzi to takie konsekwencje że zgoda jest domyślna, ale wszelkie
    dokumenty "zgody" mają znacznie mniejszą moc niż formalny sprzeciw.

    --
    Pozdro
    Massai