  • Data: 2003-02-25 08:27:13
    Temat: Re: Opodatkowanie sprzedazy nieruchomosci gruntowej
    Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Spolka z o.o. sprzedaje nieruchomosc gruntowa zabudowana budynkiem. Na
    > gruncie ustawy o VAT, nieruchomosci gruntowe nie podlegaja odpodatkowaniu
    > podatkiem VAT. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, wszystko co jest
    > wybudowane na gruncie staje sie jego czescia skladowa.Tak wiec nieruchomosc
    > nie moze byc przedmiotem obrotu, gdyz nie jest w ogole rzecza. Jest czescia
    > skladowa nieruchomosci gruntowej. Moim wiec zdaniem cala nieruchomosc
    > gruntowa (o wartosci grunt + budynek) bedzie opodatkowana przy sprzedazy
    > podakiem od czynnosci cywilnoprawnych.

    Nie - vide art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    >W ustawie o VAT jest mowa o budynkach
    > i budowalach, ale odnosi sie to moim zdaniem, jedynie do sytuacji gdy
    > budynek moze byc przedmiotem obrotu (sprzedazy), co bedzie miec miejsce
    > jedynie wtedy, gdy bedzie odrebna od nieruchomosci gruntowej, nieruchomoscia
    > (np. budynek wybudowany przez uzytkownika wieczystego na gruncie gminy,
    > sprzedaz lokalu bedacego nieruchomoscia w budynku).

    Lokal będący odrębną nieruchomością sprzedaje się wraz z ułamkowym udziałem w
    nieruchomości gruntowej.

    > Nadmienie jeszcze, ze w serwisie gofin.pl pojawiaja sie opinie (tak mozna je
    > interpretowac), ze moze dojsc do opodatkowania budynku mimo ze nie jest on
    > nieruchomoscia.

    Dla potrzeb VAT jeżeli sprzedajesz grunt + budynek, to VAT naliczasz tylko od
    wartości budynku. Fakt,że w prawie cywilnym budynek stanowi część składową
    gruntu i w zasadzie jego własność nie może być przeniesiona bez przeniesienia
    własności gruntu, dla VAT w zasadzie nie ma znaczenia.

    > Z gory dziekuje za opinie na powyzszy temat.
    >
    > pozdrawiam
    > le Roi

    Pozdrawiam
    Ciacho