  • Data: 2003-02-25 11:22:29
    Temat: Re: Opodatkowanie sprzedazy nieruchomosci gruntowej
    Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > odnosnie mojego poprzednika:
    > "Art. 15. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót.
    > 2a. W przypadku sprzedaży budynków lub budowli trwale z gruntem
    > związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy
    > opodatkowania wyłącza się wartość gruntu."
    >
    > Interpretuje ten przepis w ten sposob - sprzedaz budynku nie moze nastapic
    > jezeli budynek nie jest nieruchomoscia; :-) wtedy, gdy jest nieruchomoscia
    > rzeczywiscie 2a wchodzi w gre i przy sprzedazy odliczamy wartosc gruntu;

    Ja rozumiem to tak. W prawie cywilnym, aby przenieść własność budynku -
    stanowiącego część składową gruntu na którym stoi - przenieść jednocześnie
    należy własność nieruchomości gruntowej. Potocznie mówi się, że "sprzedaję dom",
    gdy w rzeczywistości chodzi o sprzedaż gruntu wraz z domem. Natomiast prawo
    podatkowe jako autonomiczną gałąź prawa tworzy inne pojęcia. W prawie podatkowym
    budynek jest towarem. Sprzedaż budynku podlega opodatkowaniu. Oczywiście, aby
    sprzedaż budynku była skuteczna w rozumieniu prawa cywilnego musi nastąpić wraz
    z gruntem. Inaczej sprzedany budynek, tak naprawdę nie jest sprzedany, gdyż
    nadal stanowi własność właściciela gruntu (chyba, że sprzedajemy budynek do
    rozbiórki, a to i dopiero od chwili odłączenia go od gruntu). Sprzedaż budynku
    bez gruntu skutkuje w prawie podatkowym tym, że tak naprawdę nie ma co
    opodatkować, bo nie było sprzedaży - czyli nie było czynności opodatkowanej.

    > a gdy stoi domek na nieruchomosci pana X, i pan X jest wlascicielem
    > nieruchomosci gruntowej, to NIE MOZE SPRZEDAC BUDYNKU;

    Budynek sprzedać może :) oczywiście pozostanie jego właścicielem.

    >o sprzedazy mowi
    > prawo cywilne; wiec budynek nie jest przedmiotem obrotu; pan X moze sprzedac
    > nieruchomosc gruntowa;

    Dla VATu budynek jest przedmiotem obrotu - oczywiście nie samoistnie tylko z
    gruntem. Sam jednak grunt jest już podatkowo obojętny.

    > pozdrawiam
    > le Roi

    Pozdrawiam
    Ciacho