    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odzyskanie należności
    Date: Thu, 26 Mar 2009 22:13:50 +0100

    Andrzej Lawa pisze:

    > Ile?!?! Strasznie zdarli... Jak dla mnie 12% to już sporo., ale 30% to
    > już zakrawa na oszustwo.

    W dużej mierze zależy to od tego, kto i ile jest winien. I od
    warunków umowy - czy na przykład jeśli dłużnik okaże się goły i wesoły,
    to czy koszty sprawy sądowej i komornika bierze na siebie firma, czy sam
    wierzyciel.

    > No, chhyba że od razu kupują ten dług.

    Kupowanie wierzytelności, jeśli sami nie jesteśmy dłużnikami owego
    dłużnika, to loteria. Nie dałbym 80-90% za dług, gdzie dłużnikiem nie
    byłaby firma typu TP SA. Zazwyczaj nie możemy realnie ocenić, jak będzie
    wyglądać sytuacja firmy za kilka miesięcy, a jest to czas niezbędny, po
    którym dopiero możemy rozpocząć jakieś sensowne działania. Jeśli jeszcze
    wziąć pod uwagę, że do firm windykacyjnych zgłasza się dłużników, którzy
    ewidentnie mają problemy z płatnościami, kupowanie takich długów za
    więcej niż połowę to raczej huraoptymizm.

    Sam nieraz kupowałem wierzytelności za mniej niż 5% ich nominalnej kwoty.

    --
    Liwiusz