  • Data: 2004-10-27 20:17:51
    Temat: Re: Odp: Odp: Zmuszanie uczniow do sprzatania szkoly po lekcjach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 27 Oct 2004, scream wrote:
    [...]
    > + > to że w .pl np. niewolnictwo zakazane może i jest z tytułu
    > + > "ograniczenia wolności" ale pozbawienie wynagrodzenia poprzez
    > + > brak umowy (choćby brak umowy był WYMUSZONY) skutecznie
    > + > pozbawia przumuszonego prawa do uznania za pracownika.
    > +
    > + A nie można wtedy wystąpić do sądu pracy z prośbą o uregulowanie
    > + stosunku do pracy? :)

    Właśnie mam wątpliwości.
    "Sądowe uregulowanie stosunku" które się pojawia w orzeczeniach
    to przypadki kiedy spełnione są warunki art. 22 ("za wynagrodzeniem").
    "Praca w rozumieniu potocznym IMO nieprawidłowym czyli 'robienie
    czegoś'" sama w sobie odpłatna być nie musi - bo to NIE JEST
    praca; przykładem jest możliwość nieodpłatnego świadczenia
    zlecenia (a z kolei do świadczenia usług nie kwalifikujących się
    pod inne umowy nazwane "stosuje się przepisy dotyczące zlecenia").
    Krótko mówiąc: z samego faktu że "ktoś coś robi" nie da się
    wywieść że to jest "praca w rozumieniu KP".
    A brak zobowiązania "zatrudniającego" do wynagrodzenia pracy
    skutecznie blokuje użycie ciągu art.22 -> art.1

    > + Wszak praca jest - a umowy ani wynagrodzenia nie ma.

    Jak widzisz - "praca" a praca to różnica.
    Mi nadal wychodzi że niewolnictwo NIE jest pracą i ewentualnego
    wyzyskiwacza nie da się "wstecz" zmusić do wypłaty wynagrodzenia
    i odprowadzzenia ZUSu... Pójdzie siedzieć za "ograniczenie
    wolności" i tyle :(
    [...]
    > + gdy tzw. czyny społeczne były wymagane aby cośtam

    A to zgoda. Ale wyrażasz się nieprecyzyjnie[1] :) (kilka razy za to
    oberwałem to co mam tobie żałować ;))

    > + (tu: "czyn społeczny" czyli
    > + sprzątanie terenu szkoły jest wymagany aby uzyskać ocene z zachowania)

    E, no, przecież bez oceny go nie zostawią ;) [goto [1] :)]

    > + > Proszę o podstawę prawną.
    > +
    > + Konstytucja RP. Nie wolno zmuszać drugiej osoby do niczego, czego ona sobie
    > + nie życzy

    Zgoda. Przymuszanie jest zabronione. Z zastrzeżeniem.
    Ale udane "przymuszenie" nie musi być "pracą" i to jest oddzielny
    problem :)
    Teraz co do zastrzeżenia:

    > + chyba, że wynika to w drodze ustawy.

    ...no to właśnie się na tacy Romanowi wyłożyłeś :)

    Bo jak rozumiem on powiada że same przepisy o wychowaniu pozwalają
    na "przymuszenie do pracy".
    I przyznam że.... jestem skłonny się zgodzić.
    Z *ZASTRZEŻENIEM*.
    Tym mianowicie iż odbywa się to *w ramach obowiązku szkolnego* czyli
    *realizacji programu* czyli w godzinach nauczania... tak jak kilku
    grupowiczów już pisało...

    pozdrowienia, Gotfryd