  • Data: 2004-10-29 11:16:52
    Temat: Re: Odp: Zmuszanie uczniow do sprzatania szkoly po lekcjach
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tę normalną wynikającą wprost z art. 190 kk. I by uprzedzić dalsze pytanie,
    > "jakiego się zatem przestępstwa Tu dopatruję?", to spieszę wyjaśnić, że
    > wystawienie oceny jest pewną formą wydania decyzji administracyjnej, a
    > nauczyciel w tym zakresie - w mojej ocenie - podlega odpowiedzialności, jak
    > funkcjonariusz publiczny.

    Janusz Homplewicz "Polskie prawo szkolne"

    "Oceną szkolną w rozumieniu prawnym jest każde zadecydowanie, oficjalne
    wyrażenie przez nauczyciela lub organ szkoły zdania w sprawach nauczania i
    wychowania w odniesieniu do danego ucznia. Wszystkie zatem stanowiska, opinie
    i oceny - od opinii udzielanych na wywiadówkach, przez różne formy
    stwierdzania wiadomości uczniów, aż do stawiania not szkolnych - są ocenami w
    tym szerokim znaczeniu. Wśród nich specjalną rolę spełnia wystawianie not
    szkolnych(...), które nazwiemy ocenami szkolnymi w ścisłym znaczeniu.(...)

    Wystawianie ocen szkolnych ma(...) swe wyraźne odniesienie prawne. Czasem
    oceny takie wręcz kształtują pozycję prawną ucznia (jak decyzja promocyjna,
    uchwała o ukończeniu szkoły), co sprawę taką kwalifikuje od razu jako decyzję
    administracyjną. Czasem są to tylko wewnętrzne działania szkoły, jako jej
    pozaprawne czynności pedagogiczne czy dydaktyczne, będące co najwyżej aktami
    władztwa zakładowego, jakie przysługuje zakładowi wobec jej użytkowników. z
    reguły w ocenie należy przede wszystkim widzieć opinie fachową, podjętą w
    określonej sprawie wychowania i nauczania.

    Niekiedy ocena szkolna może być zatem łączona z decyzją administracyjną(...).
    (...)niekiedy akt oparty bezpośrednio na ocenach albo wręcz one same zdają się
    zmieniać sytuację ucznia, dając mu nowe uprawnienia (lub ich odmawiając) i
    kształtując w ten sposób jego nową pozycję prawną.(...) Konsekwencją jest tu
    zastosowalność ochrony prawnej właściwej dla decyzji administracyjnych, z
    odwołaniem i innymi środkami prawnymi włącznie.
    Należy bliżej przyjrzeć się sytuacji, gdy decyzja prawna bezpośrednio opiera
    się na ocenie szkolnej i z niej po prostu wynika. Przykładem tego jest uchwała
    - akt prawny rady pedagogicznej - stwierdzająca, iż w związku z uzyskanymi
    przez ucznia postępami w nauce (ocenami) zostaje on promowany do następnej
    klasy. Jest to wtedy akt oparty na uprzednio podjętych ocenach. Nawet gdyby
    przyjąć, że elementem promocji ucznia nie jest (uprzednia) klasyfikacja
    (klasyfikacja jest podstawą promocji, a więc promocja jest aktem
    poklasyfikacyjnym), to i wtedy należy w promowaniu ucznia widzieć podwójny
    charakter prawny tego aktu: podjęcie oceny dydaktyczne, że dany uczeń
    kwalifikuje się do promocji, oraz podjęcie decyzji administracyjno-prawnej (o
    przejściu ucznia do klasy wyższej). (...) W tym układzie oceny szkolne są
    podstawą, a nie elementem podejmowanej następnie decyzji o charakterze aktu
    administracyjnego; decyzja ta opiera się na ocenach szkolnych, ale nie oceny
    są jej treścią. (...) Podważanie takiej decyzji nie obejmuje zatem treści
    uzyskanych czy podjętych ocen szkolnych, ale najwyżej to, że nie oparto
    zaskarżanej decyzji na rzeczywiście uzyskanych ocenach. Same zaś oceny są
    podważalne - znów nie co do ich treści, ale co do sposobu ich wydania, gdy
    zostały podjęte z pogwałceniem przepisów, np. o trybie podejmowania takich
    ocen, o funkcjonowaniu szkoły, promowaniu czy klasyfikowaniu, albo też gdy
    zarzuca się, że wydanie oceny było wynikiem przestępstwa. (...) W zasadzie
    tylko taka może być treść i podstawa zarzutu prawnego wobec ocen
    kwalifikowanych tu jako decyzje administracyjne.

    Oceny szkolne są również czytelne jako czynności związane z samym nauczaniem.
    Wtedy prawnie są rozumiane może najlepiej jako akty władztwa zakładowego(...).
    znajdą się w tych ramach wszelkie, wynikające z istoty procesów nauczania i
    wychowania wskazówki, polecenia i oceny (co do zachowania, treści i sposobów
    uczenia się, form kontrolowania i oceniania wyników tego uczenia się i
    zachowania); nietrudno w tych ramach dojrzeć również oceny szkolne.
    Prawne zakwalifikowanie ocen szkolnych jako aktów władztwa zakładowego ustawia
    je poza trybem postępowania administracyjnego(...).
    (...)drogą zabezpieczenia prawnego jest w tym zakresie tryb postępowania
    skargowego(...), a nie administracyjnego.
    (...) Z reguły oceny szkolne, w tym noty, należy uznać w aspekcie ich
    charakteru prawnego jako opinie fachowe, prawnie wiążące i podjęte w kwestiach
    nauczania i wychowania przez kompetentne w tym zakresie osoby i organy,
    działające w ramach ich prawem określonych obowiązków. Takimi organami prawnej
    w tym zakresie kompetencji fachowej są nauczyciele i rada pedagogiczna szkoły
    (zakładu); podejmowanie przez nich ocen szkolnych odbywa się nie tylko z
    określonym tego skutkiem prawnym, ale zgodnie z zasadą prawnej ich w tym
    względzie wyłączności.
    (...)to nie oceny szkolne zmieniają sytuację prawną ucznia, mimo że czasem w
    ich następstwie dochodzi do uzyskania przez niego określonych uprawnień
    oświatowych."

    RG