    From: Artur <n...@m...dosc.spamu.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Obrona przed zarzutami, sporządzenie kopii ... [długie]
    Date: Sun, 12 Feb 2006 01:13:05 +0100

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Ktoś przerabiał w komputerze jedno postanowieni z drugiego - tak
    > sądzę.

    Być może, też tak przypuszczam. Ale wygląda kuriozalnie jak na tak
    poważny dokument.

    > Może wziąć adwokata? Albo czekać na wyrok. Bo nic mi innego do głowy
    > nie przychodzi.

    Z pewnością wezmę, jeśli tylko będzie oskarżenie. Sprawa zaczyna się
    robić dość żałosna a przy tym poważna. Pytanie jednak dotyczyło sprawy
    konkretnej - czy można przeciwdziałać postawieniu zarzutów w polskim
    systemie prawnym. Czy można zrobić cokolwiek czy to suwerenna decyzja
    organów (tfu, samo wyszło). Sprawa Kluski dowodzi, że (chyba)
    przeciwdziałać nie można, tylko scierpieć cierpliwie status podejrzanego
    do czasu oskarżenia, którego może w ogóle nie być.

    > obrony?
    > Bzdura. Przy przedstawieniu Ci zarzutu jest pytanie, czy się chcesz
    > zapoznawać.

    Jeśli kwitujesz mianem 'bzdury' dokumenty, które posiadam to zgadzam
    się. Jeśli odnosisz się do mojej wypowiedzi, to zmartwię cię - bzdurą
    jest coś innego. Może postępowanie, może twój stosunek...

    1. Zostały mi przedstawione zarzuty.
    2. Zostałem zapoznany z prawami i obowiązkami podejrzanego.
    3. Otrzymałem zawiadomienie, że dnia ... _mogę_ zapoznać się z
    materiałami postępowania w mieście, które oddalone jest o 500km od
    miejsca przedstawienia zarzutów. Mam to na papierze.

    To wszystko. Nikt nie pytał czy żądam zapoznania z materiałem
    postępowania. Od razu otrzymałem co w pkt 3.

    > By Cię wezwań na drugi koniec kraju musieli by Ci zapłacić
    > za przejazd. Tak więc akta raczej napewno zostały by Ci okazane w
    > miejscu Twojego zamieszkania.

    Nie zostały okazane ani okazanie nie zostało mi zaproponowane.
    Otrzymałem to co wyżej w pkt. 3.
    Na drugi koniec kraju mnie nikt nie wzywa, a informuje, że tam mogę
    zapoznać się z aktami sprawy.

    > Co więcej, to przedstawienie zarzutów z
    > reguły bywa jedną z ostatnich czynności, toteż nie odsyłano by ich
    > pewnie w ogóle, tylko na miejscu zebrano resztę i tu Cię zapoznano.

    Mnie coś takiego wydawało by się logiczne. Nie było tak. Nie wiem
    dlaczego.

    > Wniesienie oskarżenia następuje zgodnie z właściwością miejscową.
    > Skoro prowadzi to jednostka z innej części kraju, to spodziewam się,
    > że i przed tamtejszym sądem będzie prowadzone postępowanie.

    A to czemu? Czy jest możliwość złożenia wniosku o zmianę sądu
    rozpatrującego oskarżenie? Zrobić to teraz, po oskarżeniu, na pierwszej
    rozprawie?

    W jakim trybie w ogóle odbywa się oskarżenie? Analogicznie jak
    przedstawienie zarzutów - prokurator przedstawia mi oskarżenie? Czy też
    wpływa ono do sądu a ja otrzymuję stosowną dokumentację?

    > Możesz odpisywać fotografować. Jeśli chcesz odpisy, to musisz za nie
    > zapłacić. Piszesz wniosek o wydanie Ci odpisów z akt, podając numery
    > akt. Wpłacasz w kasie jednostki należność i dostajesz kserokopie.

    Materiały na razie są w policji. Tutaj także mam możliwość uzyskania
    odpisów? Wpłacić w kasie??? Jaki jest (orientacyjny) koszt odpisu jednej
    karty? Czy można to zrobić korespondencyjnie?

    pzdr