  • Data: 2010-06-18 15:23:20
    Temat: Re: Obowiazek mowienia po polsku
    Od: witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    T. B. wrote:

    > Chodzilo mi o to, ze jesli bylbym gdzies wezwany lub zatrzymywany to
    > poslugiwanie sie jezykiem niemieckim mogloby zniechecic (np. policjanta)
    > do wykonywania swoich obowiazkow, bo wymagalyby to odrobinę zachodu.

    Możesz mówić po niemiecku, ale licz sie z tym, że jak się polcjant z
    tobą nie dogada na miejscu, to może zechcieć kontynuować rozmowę przez
    tłumacza na posterunku.
    Nic, po za zmarnowanym czasem ci nie grozi.

    > A poza tym to, ze jestem Polakiem chyba nie obliguje mnie do mowienia po
    > polsku.

    Nie.

    Ale skoro znam jezyk polski i nie mam ochoty sie nim poslugiwac
    > to czy popelniam wykroczenie.

    Generalnie nie.

    > Zalozmy, ze mial miejsce wypadek i sa
    > jakies osoby poszkodowane. Wydaje mi sie, ze mam obowiazek pomoc
    > poszkodowanym np. dzwoniac po karetke. Wiec to czynie i zaczynam cos
    > mowic nie po polsku (bo np. jezyk niemiecki uwazam za swoj ,,pierwszy").
    > Karetka nie przyjezdza, bo kobieta nie zrozumiala. Poszkodowani
    > umieraja. Rozumiem, ze w takiej sytuacji moge byc oskarzony o
    > nieudzielenie pomocy.

    tak. jeśli się wyda, że znałeś polski i bez problemu mogłeś sie dogadać.
    Dostaniesz zarzut nieudzielenia pomocy.

    > Ale czy w sprawach, ktore nie sa sprawami zycia i
    > smierci mozna mnie o cos oskarzyc ?

    Nie. Ewentualnie nie załatwisz sprawy w urządzie.
    Urzędowym językiem jest polski.