    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 28 Jun 2014 20:46:47 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Nowa droga - przepisy

    On Fri, 27 Jun 2014, Użytkownik_zyga wrote:

    > Witam,
    >
    > Powstała nowa droga o dl. ~100 mb

    Moment.
    Sama z siebie nie powstała.
    Z opisu wynika, że (współ)właściciele gruntu zrobili (sobie) drogę.
    Wolno im.
    Idziemy dalej:

    > Droga jest na terenie miasta. Napisalismy do UM Burmistrza o przejecie tej
    > drogi we wladanie UM. Dostalismy odpowiedz, ze Miasto nie jest zainteresowane
    > przejeciem tej nowopowstalej drogi.
    > Moje pytanie, czy UM ma prawo przejac ta droge w utrzymanie i np. utrzymywac
    > ja przez remont, zalozenie oswietlenia itp.

    Ustal, czy pytasz czy MA PRAWO czy też czy MA OBOWIĄZEK.
    Ma prawo, ale nie chce, tyle.

    > Aha, w/w droge wybudowalismy ponad 10 lat temu i tak jest do dnia
    > dzisiejszego. Skladalismy kilka pism o przejecie bez efektu

    Można przypuszczać że tak już zostanie.
    Jakby grunt był gminny, sprawa mogłaby wyglądać inaczej, również
    wtedy, jakby gmina zgodziła się abyście jej wybudowali drogę
    (na gruncie gminy). Ale też mogłaby nie chcieć...
    Nie, nie tłumacz mi, że gmina może "chcieć" wybudować kilometr
    drogi do posiadłości jakiegoś notabla, bo temu nikt nie zaprzeczy :>
    Pytałeś o prawo.

    > Miasta inaczej przeslemy im fakture. Jak to obejsc aby misto podjelo
    > z nami dialog w celu przejecia w/w odcinka drogi.

    Gmina jej nie chce i tyle.
    Z drugiej strony, jak ktoś przez swój plac zrobi sobie drogę, to trudno
    aby gmina mu ją utrzymywała - a różnica o ile rozumiem tylko taka,
    że jest to współwłasność.
    Jest ta droga przynajmniej "przelotowa" i może sensownie służyć
    INNYM (obcym) użytkownikom?
    Bo jak nie, to czemu gmina miałaby każdemu robić "dojazd przez plac"?

    pzdr, Gotfryd