    From: "Pawel P." <u...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niemiec przyjdzie i zabierze
    Date: Fri, 14 Mar 2003 13:00:38 +0100
    Sender: k...@p...onet.pl@fw.reson.dk

    > BTW, znam całe wioski na Ziemiach Odzyskanych skolonizowane już przez
    > Niemców, lub tzw. "małżeństwa mieszane". Niemca, który przechodzi na
    > wcześniejszą emeryturę i dostaje odprawę stać na to, aby kupić domek
    > (letniskowy, całoroczny) w Polsce, natomaist nie stać na taki dom w
    > Niemczech. Więc co wybierze?
    >
    > Maddy, lubię z Tobą dyskutować, ale nie wypowiadaj się zbyt emocjonalnie
    > ("bzdura, paranoja, pukanie się w głowę" itd) na tematy, o których nie masz
    > zbyt dużego pojęcia.
    >
    > Pozdrawiam,
    > BaLab

    W czasie jak czekalem na odpowiedz to poszperalem po sieci i znalazlem kilka
    ciekawych artykulow. A oto urywki z nich:
    1.
    Wpis do przedwojennej niemieckiej księgi wieczystej nie ma żadnego skutku
    prawnego w Polsce i nie będzie go miał po przystąpieniu do UE. W świetle prawa
    unijnego nie ma znaczenia, czy jakaś działka należy do państwa lub do gminy i
    czy jest ona dzierżawiona przez osobę prywatną lub należy całkowicie do osoby
    prywatnej.

    2.
    Traktaty europejskie w ogóle nie zajmują się prawem własności. Zgodnie z
    traktatem amsterdamskim prawo własności znajduje się w wyłącznej kompetencji
    państw członkowskich. W debacie o nowelizacji traktatu nie pojawił się ani
    jeden głos domagający się zmiany tego stanu. Na terytorium Polski przed i po
    wstąpieniu do UE jedynie Polska, polski parlament i polskie władze są władne
    decydować, co do kogo należy i na jakiej podstawie. Wpis do przedwojennej
[...]
    Nieprawdą jest też, jakoby w krajach UE dzierżawa wieczysta nie istniała.
    Istnieje ona zarówno we Francji, jak i w Niemczech, choć funkcjonuje inaczej.

    3.
    Ewentualne roszczenia Niemców i w ogóle obcokrajowców wobec majątków
    pozostawionych w Polsce były wielokrotnie rozpatrywane podczas prac sejmowej
    Komisji Nadzwyczajnej ds. Reprywatyzacji. Komisji przewodniczył ten sam poseł
    Tomasz Wójcik, a jej członkiem był poseł Adam Biela. Jakoś nie przeszkadzało im
    zaangażowanie w obie - raczej się wykluczające - misje dziejowe AWS.
    - Przystąpienie do Unii - mówi prof. Działocha - niczego nie zmieni.
    Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Europejskiego Trybunału
    Sprawiedliwości stanowi, że kwestie prawa własności należą do kompetencji
    krajów członkowskich. Oznacza to, że po wstąpieniu Polski do Unii jej struktury
    nie będą mogły decydować o własności w Polsce.

    Szermowanie hasłem, że po wstąpieniu do UE będą obowiązywać jakieś unijne a nie
    polskie prawa własności, świadczy o niewiedzy lub świadomej manipulacji. W
    przypadku posłów Tomasza Wójcika i Adama Bieli wchodzi w grę wyłącznie zła
    wola. Liczą na niewiedzę i grają na atawizmach Polaków. W swoim niecnym
    procederze narażają interesy Polski.

    HALINA DOWDA Trybuna 30 września 2000r.

    Z tego co zrozumialem ztego to nijak to sie ma do tego co piszesz. Czy mozesz
    sie do tego ustosunkowac?

    pozdrawiam
    PP