    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandat i Sad Grodzki
    Date: Thu, 29 Mar 2007 06:50:56 +0200

    Jasko Bartnik napisał(a):

    > Ale co to ma do rzeczy?

    Jak to co? To że można (i należy) postępować etycznie i jednocześnie
    zgodnie z prawem.

    > Etyka swoja droga - klamac nie wypada. Prawo swoja droga - skladac falszywych
    zeznan nie wolno. Jesli przyznamy sie
    > do wykroczenia, zostanie nam jeszcze wada oswiadczenia woli.

    Nie rozśmieszaj mnie. Zeznania, a w tym wypadku raczej wyjaśnienia, nie
    są żadnym oświadczeniem woli.

    > Ale czy nie lepiej zapytac o ktore wykroczenie chodzilo?

    Nadal nie widzę w swojej wypowiedzi twierdzenia żeby sie przyznawać
    zawsze gdy ktoś mi coś zarzuci. Przyznaje się gdy popełniłem
    wykroczenie, czyli wiem że to zrobiłem. To chyba oczywiste że nie może
    się przyznać (czyli potwierdzić faktu), gdy nie wiem czy to zrobiłem,
    czy nie.
    Ale: przyznaje się gdy coś zrobiłem (znaczy wiem o tym) zawsze, a nie
    tylko wtedy gdy są na to dowody.
    I tylko tyle chciałem powiedzieć. Jak nie zrozumiałeś to twój problem.

    > Odpowiem troszke wymijajaco: jaki ten swiat bylby interesujacy, gdyby
    > ludzie sami zglaszali sie na komisariat, przyznajac do winy.

    A wiesz że są takie kraje, że zwykły obywatele (nie ktoś kto ma
    skłonności do popełniania przestępstw), potrafi sie przyznać do
    popełnionego wykroczenia (np. do zawracania na autostradzie) nawet wtedy
    gdy nikt tego nie widział.
    Nie można tak chcieć by było w Polsce? Może byłoby lepiej?

    > Strzelam, ze 99% kierowcow kiedys popelnilo jakies wykroczenie drogowe.

    To tylko twoje zapatrywanie że w każdym kraju jest tak jak w Polsce.
    Przeniesienie.
    A zresztą nawet jakby, to co z tego?

    > Wypada sie przyznac?

    A nie? "Prawny punkt widzenia" nakazuje kłamać by uniknąć
    odpowiedzialności za popełnione wykroczenie? Gdzieś to jest zapisane?

    > Znajomym mozna sie przyznac, jesli zapytaja - glupio sklamac.

    Nie rozumiem. Znajomym "głupio" skłamać, ale "mądrze" kłamać organom
    Państwa. Państwo - twój wróg? Mógłbyś się to logicznie wytłumaczyć?

    > A gdy w gre wchodzi prawo? Punkty karne, mandat (albo nawet i pouczenie;) )?

    No i co z tego? O konsekwencjach myśli się przed czynem.

    A więc co to jest "prawny punkt widzenia"?

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com