    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Lokalizator
    <XM%5M.946414$ttZe.571486@fx06.ams1> <u3a9p9$3qqih$1@dont-email.me>
    <q...@4...net>
    <rEf6M.3123603$%ng4.1267467@fx09.ams1>
    <168e8op28zsrd$.u1nnqgpqvg34$.dlg@40tude.net>
    <DSA6M.1011980$S2l4.509186@fx12.ams1>
    <bml63dcbae11$.bxl5savb7uf$.dlg@40tude.net>
    <CUV6M.1281727$alff.151624@fx07.ams1>
    <u3hbf3$uba$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    Date: Thu, 11 May 2023 22:38:53 GMT

    On 2023-05-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Niewiele osób ma licencje na latanie bez kontroli wzrokowej. Oczywiście
    > pewnie część sobie takimi drobiazgami nie zaprząta głowy, ale jak latasz
    > pod kontrolą wzrokową, to trochę trudno DRONa skutecznie zgubić. Chyba,
    > że w wyniku awarii wpadnie do stawu, rzeki, albo na jakieś niedostępne
    > miejsce. U nas ostatnio jakiś idiota zgłosił pożar mostu, bo chciał, by
    > Straż Pożarna mu zdjęła DRONa z drzewa.

    Latanie z kontrolą wzrokową dronem, który nie wymaga uprawnień (=<250g)
    to jest taka umowa społeczna. Ty udajesz, że go widzisz, władze nie
    bardzo mogą się przyczepić, bo teoretycznie to go możesz widzieć.
    Praktyka wygląda zaś tak, że jak dron znajduje się na kilkudziesięciu
    metrach i wzwyż, a sam się wpatrujesz w ekranik, to bardzo trudno potem
    tego drona znaleźć. Już prędzej go słyszysz. Odlecisz w takich warunkach
    na jakieś 500m, gdzie nadal możesz go wypatrzeć jak się uprzesz, ale
    zanim się to uda to już możesz tego drona nie mieć.

    Nie raz mi się zdarzyło, że sobie lecę 100-300m w poziomie, koncetruję
    się na widoku z kamerki, podnoszę głowę, i panika, gdzie to k.. polazło.
    A jak ktoś ma zupełnie prostego, że mu nie rysuje na mapie trasy i
    położenia to różnie z tym być może.

    Paradoksalnie, lepej go widać w nocy, ale niektóre "prawodawstwa" na
    twardo zakazują takiego latania.

    --
    Marcin