    From: m...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Licencja a UOKIK
    Date: Wed, 03 Jun 2009 23:12:11 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Najwięcej na ten temat tu
    > http://prawo.vagla.pl/node/8312

    Dzięki, oczywiście czytałem to już na samym początku sprawy. tj. w lutym br.

    > Link w artykule kieruje na istniejący i ważny patent. Dopóki ten patent
    > istnieje i jest ważny, dopóty jest podstawą do działań ochronnych.

    Akurat w tym momencie z tym nie próbuję dyskutować. Chodzi mi dokładnie o
    warunki na jakich odbywa się zakup ów licencji. Tzn. płaci się za kanał audio
    $1.20, czyli za stereo $2.40. Do tego jednak trzeba złożyć depozyt bankowy w
    wysokości 150 000 dolarów - to są przecież ogromne pieniądze, na wydanie których
    nie stać nie tylko małych importerów, ale także firmy produkujące niszowe
    produkty - jak to jest w moim przypadku (tzn. ja nie produkuję, jedynie
    próbowałem importować).

    > W sytuacji istnienia ważnych praw własności przemysłowej
    > UOKIK nie ma nic do gadania.

    Ale przecież Sisvel _sprzedaje_ swoje licencje - a to już podpada pod UOKIK.
    Jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić. Rozszerzę jeszcze jak wygląda sytuacja.
    Umowę z Sisvelem podpisuje się na 5 lat. Na początku współpracy trzeba zapłacić
    150 000 dolarów depozytu, a następnie od każdej sztuki $2.40. Jeśli firma
    produkuje 50 000 szt. rocznie, to taka licencja będzie go kosztować $3 od sztuki
    (cena, powiedzmy akceptowalna, stąd np. odtwarzacze mp3 Samsunga kosztują 20-40
    zł) Jeśli zaś firma produkuje... mało, powiedzmy 10 000 szt. rocznie to cena
    wzrasta do $5.4 od szt., a przy produkcji 1 000 szt. cena patentu wyniesie $32.4
    od szt. Czy tylko mnie się wydaje, że coś tu jest "nie halo"? Ja rozumiem
    zróżnicowanie cen w zależności od ilości (w hurcie taniej), ale ten 5 letni
    "depozyt" jest po prostu zaporowy dla małych przedsiębiorców. Ja też mogę sobie
    wykupić licencję. Pewnie. Oszacowałem wstępnie, że ściągnę około 250 szt.
    rocznie. W pięć lat dociągnąłbym zatem może do 2 000. Koszt licencji? Tak,
    $77.4, czyli 270 zł, przy cenie produkcji urządzenia $13 tj. 50 zł.