    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kurator oświaty wezwał ochronę i wyrzucił mnie siłą
    Date: Thu, 17 Aug 2006 18:56:28 +0200

    Użytkownik "Szerr" <s...@g...peel> napisał
> [...]
    > placówki oświatowej). Wizytator odesłał do naczelniczki wydziału,
    > naczelniczka do kuratora, ten stwierdził, że nie musi mi tego udostępniać,
    > a "jak się nie podoba, to niech pan pisze na mnie skargę do wojewody" - co
    > powtórzył dwa razy. W odpowiedzi powołałem się na ustawę z dnia 6 września
    > 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
    > Zacytowanie ustawy tak wzburzyło kuratora, że kazał mi opuścić gabinet.
    > Nie
    > wykonałem polecenia. Usiadłem, mówiąc, że w takim razie poproszę o kartkę,
    > bo chcę złożyć wniosek na piśmie. Kurator wezwał ochronę.

    Bardziej cywilizowaną formą jest złożenie wniosku o dostęp na piśmie (można
    przesłać pocztą). Tam można podać podstawę prawną. Wtedy urząd musi na to
    odpowiedzieć, co ewentualnie można zaskarżyć, jesli odpowiedź nas nie będzie
    satysfakcjonować i w naszej ocenie bedzie niezgodne ze stanem prawnym.

    > Jakie mam możliwości wobec (licencjonowanego) ochroniarza, a jakie wobec
    > kuratora - podżeganie, sprawstwo kierownicze, sprawstwo polecone?

    Jeśli uważasz, że ochroniarz złamał ustawę (przekroczył uprawnienie) jest to
    przestępstwo ścigane z urzędu, można zawiadomić prokuraturę lub policję.
    Ale pamiętaj, że jeśli doszukujesz się znamion takiego przestępstwa, które
    być może zaistniało - przekroczenie uprawnień (nie wiem jak ze szkodliwością
    społeczną...), to zawsze można przyczepić się, że Twoje działanie także było
    przestępstwem, nieopuszczenie obiektu wbrew żądaniu osoby uprawnionej.
    Pomimo tego, że jak najbardziej, urzędy są dla społeczeństwa, to jednak
    blokowanie pracy i nieopuszczanie osobistego gabinetu jakiegoś urzędnika,
    nie jest chyba prawem obywatela...