  • Data: 2013-04-21 20:32:59
    Temat: Re: Kradzież czy nie?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Cześć,
    >
    > było niedawno o aspektach kradzieży i teraz tak mnie naszedł jeden
    > przypadek: Czy jeśli coś od kogoś pożyczam, a nie oddaję zgodnie z
    > terminem, czy jest to kradzież czy inny rodzaj przestępstwa/wykroczenia?

    Żartujesz??

    > Przykładowo czy biblioteka szkolna może zgłosić kradzież na policji jak
    > uczeń nie oddał książki w terminie czy też pozostaje ścigać z powództwa
    > cywilnego ?

    ROTFL

    A jeśli pożyczysz pieniądze z banku, a potem nie oddasz ich w terminie,
    to obrabowałeś bank?

    Przy czym mówimy o tym, że zwrot nie nastąpił w terminie, a nie że osoba
    której pożyczyłeś w taki czy inny sposób odmawia zwrotu. W takiej
    sytuacji w przypadku powierzonej rzeczy ruchomej masz przestępstwo
    przywłaszczenia (art. 284KK).

    Tylko odróżnij "odmawia zwrotu" (albo np. mówi, że nigdy nie miał) od
    "zgubiłem/ukradli mi/przypadkiem uległo zniszczeniu".

    W przypadku pieniędzy (oraz w przypadku zagubienia itepe) masz tylko
    powództwo o zapłatę - oczywiście przy założeniu, że nie ma jakiegoś
    sposobu na udowodnienie, że od początku zamiarem było niezwrócenie
    pieniędzy (a ruchomość nie jest zagubiona, tylko ukryta).