    Date: Wed, 27 Apr 2022 15:06:00 +0200
    Subject: Re: Korelacja
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <S5m7K.111513$f91.56194@fx09.ams1> <t3lkn9$41r$1@gioia.aioe.org>
    <s228K.423405$Lc1.46000@fx12.ams1>
    <6260dc1c$0$467$65785112@news.neostrada.pl>
    <Ano8K.396350$F_q1.228698@fx01.ams1>
    <626237c2$0$451$65785112@news.neostrada.pl>
    <s1I8K.244997$Xa1.3507@fx10.ams1>
    <6263836c$0$483$65785112@news.neostrada.pl>
    <v029K.430527$Lc1.332269@fx12.ams1>
    <6264f09e$0$449$65785112@news.neostrada.pl>
    <9km9K.289203$2OB.5976@fx09.ams1>
    <62663329$0$452$65785112@news.neostrada.pl>
    <EFG9K.249908$Xa1.25191@fx10.ams1>
    <62679be9$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
    <7E%9K.88070$3b1.78303@fx14.ams1>
    <6268cf86$0$486$65785112@news.neostrada.pl> <t4b5fl$tdu$1@gioia.aioe.org>
    <62691e0e$0$474$65785112@news.neostrada.pl>
    <1x8j4oidrkk5s.1st3z62kmyta9$.dlg@40tude.net>
    From: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.04.2022 o 14:13, J.F pisze:

    > No i wnioski, jakie chcialoby sie wyciągnac:
    > -Norwegia to lepiej zrobila ...
    > -szczepionki ... no wlasnie - nie działaja, skoro w Norwegii przez
    > ostatnie pół roku ofiar smiertelnych bylo dwa razy wiecej niz przez
    > całą wczesniejszą pandemie
    > -czy odwrotnie - przez pół roku w Norwegii 2 tys ofiar, w Szwecji 3
    > tys, przy dwukrotnie wiekszej populacji. I teraz sprawdzic
    > wyszczepienie obu krajów :-)

    Wnioski są takie, że zależy to od znaczącej ilości czynników i
    porównywanie na pałę niewiele mówi.

    > Ale jak w Szwecji z tymi nadmiarowymi?
    > A w Norwegii?

    NIe wiem - pamętam - meksyk, my i długo nic.

    > No wlasnie jakos tak wtedy, wiec nie bardzo mial rząd co robic.

    NIe mam pojęcia - to kwiatka argument.

    > Tylko ... Szwedzi u siebie mało sniegu maja, ze w Alpy jezdzą?
    > Czy wino tanie, wiec sie oplaca poleciec :-)

    Nie wiem:P

    > Ale przypominam, ze Mateusz przymknął nam wtedy granicę, co nas
    > uchroniło :)

    Taa. Organizował koronaparty na okęciu i nakazywał kwarantanne ale po
    powrocie do swoich miasteczek na własną rękę (zwykle komunikacją zbiorową):P

    > Juz bez usmieszku - chyba naprawde troche pomogło, bo wirusa było
    > wtedy u nas malo, wiec jak nie przywozili wiecej, to sie wolno
    > rozwijal.
    > Ale ze komu zgon pisany ... w kolejnych falach sie wyrównało ?

    Dokładnie. Na dłuższą metę się wyrównywało. Cały myk z lokdałnami
    sporwadzał się nie do ograniczenia zgonów jako takich a do ochrony
    służby zdrowia przez paraliżem przez ciężkie przypadki na raz.

    > O ile w ogole byli to w stanie wtedy stwierdzic, bo chyba były tylko
    > testy na "wirusa z Wuhan" ..

    Np przecież że nie zrobiliśmy sobie własnego narodowego wirusa w
    narodowym labie do robienia wirusów:P

    > No ale czyz nie pisałes, ze jakby rząd zamknąl wszystkich emerytów ...

    Napisałem że jak już zamykać to właśnie emerytów. Rząd "zamknął"
    wszystkich pozostałych, bo dla emerytów nic się nie zmieniło - poza tym,
    że ich do lekarza nie wpuszczali:P

    > Niemcy ponoc tez jakos podobnie mieli - staruszków dosięgło.

    Żadna niespodzianka - wszędzie umierali głównie ci z grup ryzyka.
    Dlatego zamykanie pozostałych było bez większego sensu.

    > No ale - do czerwca 2020, w Szwecji ~5600 ofiar, w Norwegii 250.
    > Jest róźnica.

    No jest - próbka niewielka - jak się finalnie skończyło? Obstawiam, że
    norwegia też lepiej wyszła? W szwecja bardzie zurbanizowana?

    > No i skutki widac - w kolejnej falii liczba ofiar w Szwecji sie
    > podwoila, a w Norwegii potroiła :-)

    Czyli nic konkretnego.

    --
    Shrek