    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Korelacja
    <t1c7n7$115j$1@gioia.aioe.org> <t1cki3$1eip$1@gioia.aioe.org>
    <118cbz7i0fst$.nql55eszt8p6.dlg@40tude.net> <t1ep34$v79$1@gioia.aioe.org>
    <623aedaa$0$495$65785112@news.neostrada.pl>
    <623b1db2$0$454$65785112@news.neostrada.pl>
    <623b2ae9$0$461$65785112@news.neostrada.pl>
    <arq3u9980cru$.4ie72gpe0qlb.dlg@40tude.net>
    <16gelbv4x1hp0$.zxkvyqyv0lml.dlg@40tude.net>
    <t1hjb3$me5$1@gioia.aioe.org> <623ec5e6$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    <4Xz%J.7954$3b1.5450@fx14.ams1>
    <623eceeb$0$497$65785112@news.neostrada.pl> <t1p5ki$d9f$1@gioia.aioe.org>
    <62405b4b$0$488$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 28 Mar 2022 00:16:00 GMT

    On 2022-03-27, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Racjonalne - być może. Naukowe nie. Naukowo możemy jak słusznie
    > zauważyłeś stwierdzić, że nie ma dowodów, że będą długofalowe skutki. W
    > stronę dowodu na to że nie będzie już naukowych podstaw nie ma. Więc
    > wbrew tytułowi linka nie wiemy (choć się domyślamy).

    Nie do końca. Naukowo, możemy powiedzieć, że na podstawie dostępnych
    badań i obecnej wiedzy nie należy spodziewać się negatywnych skutków.
    Więc nie jest to do końca jakaś terra incognita, a poparta wiedzą
    (badaniami) próba przewidywania jak coś się może długofalowo zachować.

    Cykl dopuszczenia nowych materiałów konstrukcyjnych dla przemysłów
    lotniczego i medycznego to tak około 5 lat. Ludzie czy samoloty, gdzie
    te materiały będą stosowane, mogą funkcjonować nawet kilkakrotnie
    dłużej, jednak po zdobyciu odpowiedniej certyfikacji takie materiały się
    po tych paru latach testów dopuszcza m.in. na podstawie różnych testów
    starzeniowych i innych. Po prostu, można z określonym, zadawalająco
    wysokim prawdopodobieństwem stwierdzić, jak się coś zachowa po 10 latach
    na podstawie testów/obserwacji przeprowadzonych w krótszym czasie.

    Więc jeśi np. taki mRNA w krótkim czasie "znika", jeśli produkty tego
    znikania nie są w żaden sposób różne od produktów znikania innego,
    naturalnie obecnego w organiźmie mRNA, to rozsądne wydaje się
    dobniemanie, że nic tu długofalowo się nie wywinie. I tak z każdym
    jednym elementem tej układanki oraz potencjalnej synergii między nimi i
    organizmem.

    > Ale wiesz, że do badania szczepionek to się po prostu testy kliniczne
    > robi jak dawniej a nie ogląda przez mikroskop elektronowy? No i zbadano
    > - wyszło zajebiście 95%. Z tym że po pół roku prakyka zjebała teoriu i

    Chyba nie tylko testy kliniczne. Nie chce mi się wierzyć, żeby na
    którymś etapie nie badano np. samego procesu produkcji białka, w
    szczególności, czy coś tam też dodatkowego nie powstaje, co się może
    stać w przypadku uszkodzenia tego mRNA i takie tam. Ale biochemikiem nie
    jestem więc tylko zgaduję.

    > Naprawdę nie wiem jak z tobą rozmawiać, skoro nie widzisz, że po
    > zaledwie pół roku okazało się, że najlepiej przebadany preparat po
    > prostu... nie działa.

    Ja bym oczywiście nie szafował stwierdzeniami typu najlepiej przebadany,
    ale zwróć uwagę, że skuteczność a bezpieczeństwo to są jakby dwie bardzo
    różne dziedziny.

    Osobliwie, wyglądało to tak, że co prawda wszyscy nawijali o tej 9X%
    skuteczności, ale też, była mowa, że trzeba dopiero zobaczyć, jak to
    wszystko ograniczy tę pandemię. Generalnie ten nieszczęśliwy PR
    doprowadził do tego, że wszystkim się wryło, że są skuteczne na
    ograniczenie transmisji.

    Ale samo bezpieczeństwo tej szczepionki nie jest z tym jakoś mocno
    powiązane, bo zależy bardziej od jej efektów na organizm, niż wtórnych
    efektów nią wywołanych na wirusa. Organizm w miarę znamy, wirusa, tak
    sobie - nowy i ciągle mutuje, więc w tym pierwszym przypadku zapewne da
    się lepiej przewidzieć.

    --
    Marcin