  • Data: 2022-01-06 01:14:31
    Temat: Re: Kontrola zus
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-01-05, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Chorobowe nie jest u nas urlopem.

    Bo u nas urlop to wolne, choć jest też przecież urlop zdrowotny, ale w
    angielskim to bliżej nieobecność (opuszczenie)... sick leave vs annual
    leave.

    > Jak masz karar to wszystko jedno. Z tym że jakoś nie widzę tej obniżki
    > podatków. Wiesz jak jest. Problemem jest bardziej, że za pierwsze 30 dni
    > płaci pracodawca.

    No i dlatego gdzieindziej postuluję aby to była kwestia umowy pracodawcy
    z pracownikiem. Co do reszty rzecz sprowadza się do tego, że np. płacisz
    połowę podatków (dochodowych) niż płacisz obecnie i jakąś niewielką
    część tego co idzie na zus a co kiedyś z odsetkami będziesz mógł dostać.
    I z tej różnicy opłacasz ubezpieczenie medyczne i odkładasz sobie na
    emeryturę. Tak to jednak w paru krajach funkcjonuje i niekoniecznie musi
    prowadzić do skrajnej biedy części społeczeństwa.

    Tak sobie z ciekawości zerknąłem na skrajnie patologiczne pod względem
    opieki medyczne USA, ile tam jest bezdomnych, którymi się co pewien czas
    epatuje, i wcale nie jest pod tym względem aż tak źle - ze 3-4x mniej
    niż w takim UK, Francji, NZ... długość życia odrobinę krótsza. Nie
    jestem pewien czy da się to (efekty różnych systemów emerytalnych na
    długość i jakość życia) jakoś rozsądnie oszacować.

    --
    Marcin