    From: "Bucki Jan" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrola UKS
    Date: Sat, 18 Sep 2010 17:26:03 +0200

    In news:6ff359fb-dad5-4b2a-9c06-4bbe0d859ef7@r10g2000vb
    c.googlegroups.com,
    *BK* <b...@g...com> typed:

    > Grzywna. Inspektor UKS ma uprawnienia do legitymowania kazdego (glupie
    > to jest uprawnienie, ale jest) - nieznajomosc prawa szkodzi, nie
    > mozesz sie na nia powolac. Nie zmienia tez nic, ze nie podaly podstawy
    > prawnej swojego uprawnienia.

    Zastaniawiam sie czy nie zmienic zeznania i przyznac sie do winy oraz
    wymierzenia dobrowolnej kary.
    Ale kara moze byc z widelek 1 do 5000zl.
    'Co nam grozi"
    http://www.wiadomosci24.pl/artykul/obywatelu_wylegit
    ymuj_sie_8211_czy_warto_odmawiac_16236.html

    Oskarzony jestem z Art. 65. § 1 Kodeksu Wykroczen
    http://karne.pl/wykroczenia.html

    Funkcjonariusze zawsze musza wskazac równiez podstawe prawna oraz przyczyne
    podjecia czynnosci sluzbowej
    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/319871,kto_i_k
    iedy_moze_nas_legitymowac_w_miejscach_publicznych.ht
    ml

    "maja obowiazek respektowania godnosci ludzkiej oraz przestrzegania i
    ochrony praw czlowieka"

    Uprawnienia obywatela
    To wszystko nie oznacza jednak, ze policjant moze legitymowac kazdego, kto
    mu sie nawinie. Prawo mówi wyraznie, ze legitymowanie moze odbywac wylacznie
    w trakcie wykonywania czynnosci sluzbowych. Musi zatem istniec powód zadania
    od nas dowodu tozsamosci. Zwrócmy takze uwage na fragment wypowiedzi
    rzecznika, w którym mówi on o obowiazku podawania przez policjantów podstawy
    prawnej zadania dokumentów.

    Dodatkowo, art. 14 ust. 3 ustawy o policji stanowi, ze w toku wykonywania
    czynnosci sluzbowych policjanci "maja obowiazek respektowania godnosci
    ludzkiej oraz przestrzegania i ochrony praw czlowieka." Wszyscy zdajemy
    sobie sprawe z ogólnosci tego zapisu i szerokich (lub - przeciwnie -
    zawezajacych) mozliwosci jego interpretacji, nie zmienia to jednak faktu, iz
    ma on na celu ochrone interesu zwyklego obywatela w zderzeniu z dzialaniem
    sluzb policyjnych