  • Data: 2011-02-17 16:18:08
    Temat: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu
    Od: mvoicem <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    (17.02.2011 15:25), Ariusz wrote:

    > Akurat dobrze znam tą ustawę, jestem fotografem, robię zdjęcia na
    > ślubach, robię na różne zlecenia, i nie piszę bzdur.

    Śmiem twierdzić że:
    - może i znasz, ale raczej nie rozumiesz,
    - w/w fakt jest bardzo wygodny dla Twoich klientów, za to sam siebie
    ewentualnie krzywdzisz (pozbawiając się ewentualnych przychodów z
    przysługujących ci praw)

    > Skoro - robiąc zdjęcia na weselu Urząd Skarbowy każe naliczać VAT 23% -
    > to wg niego nie jest to dzieło - skoro nie jest dzieło to nie podlega
    > pod tą ustawę - czyż nie tak jest. Jeżeli nie podlega pod ustawę więc
    > nie może być mowy o ochronie autorskich praw majątkowych i osobistych.
    > Opinię o VAT uzyskałem od RADCY PODATKOWEGO.

    Jak już ci R.R. napisał nie ma znaczenia co orzekł US lub radca, bo nie
    mówimy tutaj o podatkach tylko o relacjach klient-fotograf.

    To tak jakbyś na podstawie tego że US ci kazał naliczyć taki a nie inny
    podatek za wynajem mieszkania uznawał taki a nie inny stosunek łączący
    Cię z najemcą.

    > (Oczywiście nie zgadzam się z tym ale tak jest)
    >
    > Z drugiej strony mamy ustawę - która chroni autora i wg niej m.in.
    > zdjęcia ze ślubu są indywidualnym dziełem więc podlegają ochronie.
    >
    > Mam dwie rzeczy, które wzajemnie się znoszą

    Czyli że nie ma dzieła/usługi? :) W jakim sensie się znoszą? :)

    [...]
    > Generalnie wszystkie moje umowy na zdjęcia prócz weselnych mają formułę
    > o przeniesieniu majątkowych praw autorskich bądź licencji. Do zdjęć
    > weselnych nie stosuję takiego zapisu bo skoro nie są dziełem to nie mam
    > do nich praw a w raz z zapłatą za usługę zamawiający nabywa przedmiot
    > usługi. Co jednak zamawiającemu nie gwarantuje, że ma prawa do tych
    > zdjęć - ot taki paradoks.
    >
    > Jak już wcześniej pisałem jestem za tym, by każde zdjęcie było dziełem.
    > I podlegało pod ustawę o ochronie praw autorskich.

    Skoro jesteś za tym, to cię ucieszę - to podlega :). Tylko po co ci to
    podleganie skoro i tak przenosisz prawa majątkowe na
    zamawiających/zleceniodawców?

    p. m.