  • Data: 2011-02-17 15:29:07
    Temat: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-02-17 15:39, Roman Rumpel pisze:

    > Co ma piernik do wiatraka? Przekazanie praw autorskich jak najbardziej
    > podlega pod VAT, wiec argument przeciwko Tobie, to raz. O tym co jest,a
    > co nie jest utworem i komu przysługują do utworu prawa nijak nie może
    > orzekać US, to dwa.

    Działalność foto jest VATowska i nie można jej prowadzić na ryczałcie
    A jaką stawką VAT jest objęte przeniesienie praw autorskich, a jaką
    usługa do zeszłego roku pierwsze 7% VAT, drugie 22% - więc różnica
    jednak jest, skoro sprzedajesz dzieło mogłeś skorzystać z 7% stawki VAT
    (po zmianach nie wiem ile ta stawka wynosi)
    Więc niejako sprzedając coś na 22% VAT, a tak sprzedaje się zdjęcia
    ślubne sam dyskwalifikujesz to jako dzieło.

    > Jeżeli nie podlega pod ustawę więc
    >
    > Nie ma kogoś takiego to raz. Są doradcy podatkowi i znowu - akurat oni
    > nie są powołani do tego, żeby orzekać co jest, a co nie jest utworem, to
    > dwa.
    Masz rację Doradca Podatkowy - jakoś mi z głowy wypadło - i nie orzekał
    on co jest dziełem, a co nie - a jedynie dał mi opinię czy zdjęcia
    ślubne mogę opodatkować 7% VATem, wg. niego nie bo... w skórcie US nie
    traktuje tego jak dzieło a jako usługę.

    > Ano właśnie

    Ja się nie upieram, że zdjęcia ślubne to nie dzieło, ja piszę z praktyki
    to co wiem, dla mnie są dziełem - przynajmniej swoje za takie uważam,
    dla US nie są i to jet fakt. A skoro jedna z instytucji orzeknie, że nie
    są dziełem to jakiś adwokat może to wykorzystać w ewentualnym procesie.

    > Dalej juz tylko mieszasz systemy walutowe, wiec wycinam.

    > Żaden paradoks. Nie masz takiego postanowienia w umowie - to dobrze dla
    > Ciebie, źle dla klienta. Zdjęcia (wszystkie w zasadzie*) są utworem i tyle.

    No właśnie SĄ czy NIE - jeżeli są to tak źle dla klienta, nie są dobrze
    dla klienta - choć w praktyce chyba nie istotne - jeszcze nie słyszałem
    o fotografie weselnym, który by klienta po są dach ścigał za to, że ten
    źle użył jego zdjęć - chyba było by to ostatnie zlecenie tego fotografa

    > No i dobrze, bo tak jest

    > US nie jest od tego. US może wskazać jaki podatek się należy, ale nie od
    > kwalifikacji utwór/nie utwór, zwłaszcza w kontekscie VAT. Można by
    > ewentualnie dyskutować z US te kwestię w kontekście 50% kosztów
    > uzyskania przy PIT

    Dokładnie jeżeli nie prowadzisz działalności gospodarczej 50 %
    kosztów..., jeżeli prowadzisz działalność to różnicy w VAT, a kwoty są
    nie małe.
    Ale US nie powie ci - te zdjęcia możesz opodatkować 7%, a te 22, on ci
    powie jeżeli są dziełem - to 7 jeżeli usługą 22.

    Więc jednak okazuje się, że dla tak znamienitej instytucji jak US
    zdjęcia nie są dziełem, a to tylko zwykła usługa - więc każdy
    fotofilmowiec może se wiarę w to, że jego wypociny mają znamiona utworu
    o indywidualnym charakterze powiesić na ścianie.
    Oczywiście dla zamawiającego jeżeli nie ma wyraźnie napisane, że kupuje
    prawa majątkowe nie ma to znaczenia, o tyle dla samego fotografa owszem
    choćby z powodu 50% kosztów, czy różnicy w vacie
    Ariusz