  • Data: 2011-02-18 16:35:36
    Temat: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu-już nie na temat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 18 Feb 2011, Ariusz wrote:

    > Jestem po dwóch kontrolach US - żadna nie wykazała uchybień.
    > A sprawa wygląda tak:
    >
    > Prowadzę jednoosobową DG - książka i VAT

    [...]
    > Kupuję Autorskie Prawa Majątkowe do zdjęć na podstawie Umowy o Dzieło.
    > Sprzedaję Autorskie Prawa Majątkowe do zdjęć których jestem twórcą jak
    > i tych, które kupiłem na podstawie umowy o dzieło.
    [...]
    > Te ostatnie rozliczałem na 7% (w tym roku nie miałem jeszcze okazji na 8%).
    [...]
    > Jak już pisałem jestem po dwóch kontrolach US - chyba za każdym razem tak
    > będzie kiedy złoże o zwrot VAT.

    Akurat tu nie pasuje jedna sprawa: dla "osobistej" sprzedaży praw
    majątkowych w ustawie o podatku *dochodowym* brakuje słów "podatnik
    może".
    Wynika z tego, że taka sprzedaż nie łapie się pod DG dla potrzeb
    podatku dochodowego, albo tłumacząc na nasze - do wpisania w KPiR.
    Ale po pierwsze na pewno nie wyłapie czegoś takiego kontrola prowadzona
    pod kątem VAT (jeśli miałeś *kontrolę*, to kontrolerzy wręczyli Ci
    pismo zawierające opis zakresu kontroli), a po drugie "zmiksowanie"
    takiej sprzedaży razem ze sprzedażą obcych PA komplikuje rzecz :(

    > W zasadzie tu kontrola też miała kilka ale:
    [...]

    Wszyskie nie do problemu jak widać :)

    > Więc z tego wynika, że jako jednoosobowa DG mogę sprzedawać też na 8%VAT.

    Ale to zdanie wyżej ma kilka różnych znaczeń, niezależnie od Twojej
    intencji :)
    - "DG w rozumieniu VAT" nie pokrywa się z "DG w rozumieniu dochodowego"
    - oczywiście DG może prowadzić sprzedaż ze stawką preferencyjną
    (akurat trzeba sprzedawać coś co pod nią podlega)

    IMO problemy które występują i mogą być przedmiotem dyskusji są dwa:
    - to, iż "wykonanie zdjęć" składa się de facto z czynności
    które *są* "autorskie" oraz w sposób oczywisty obejmuje czynności
    które "autorskie" w żadnym razie nie są (robienie odbitek technikami
    masowymi to "rzemiosło" a nie "artyzm", prawda? - w odróżnieniu
    od wykonywania ich jakąś metodą "manualną")
    Mamy wtedy pytanie o zasadność prawa do "rozbijania" usługi na
    dwie części - w którymś niedawnym wątku, ale nie pamiętam na
    której grupie, był link do wyroku NSA wskazującego że nie ma
    podstaw (prawa) do obchodzenia opodatkowania metodą oddzielnego
    refakturowania, IMVHO ta sama zasada może być podstawą tezy
    US o opodatkowaniu stawką podstawową (i chyba trudno ją
    podważyć)
    - to, że w podatku dochodowym nie ma pozwolenia na stosowanie zaliczania
    przychodów z osobistych praw majątkowych do DG, w odróżnieniu np.
    od wynajmu (który może być zaliczany zarówno do odrębnego źródła
    przychodu, jak i do DG, zależnie od tego czy podatnik rzecz stanowiącą
    podstawę czynszu ujmie w środkach DG czy nie), co jest mocno
    nielogiczne i musiałoby powodować po stronie podatnika poważne
    komplikacje, jeśli prowadzi "sprzedaż mieszaną".
    Pozwolenie na sprzedaż w ramach DG osobiście wytworzonych PA
    jest racjonalne - tyle, że IMO umocowania w ustawie nie ma!
    Wersja "tego nikt się nie przyczepi" wydaje się również
    być racjonalna, ale trzeba pamiętać że po ładnych kilku
    latach nieczepiania się "samochodów z kratką" na bazie dowodu
    rejestracyjnego jeden z USów poszedł w spór przed NSA i... wygrał.
    "bo nie ma przepisu, a podatnik tak sam z siebie bez uzasadnienia".
    IMO nie zaszkodziłoby mieć pisemną interpretację :D

    > Szkoda, że nie pamiętam która to art. ustawy, a nie mam jak teraz sprawdzić.

    Numer pozycji tabelki podawałem (to jest załącznik do ustawy).

    pzdr, Gotfryd