  • Data: 2011-02-17 17:20:01
    Temat: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-02-17 16:29, Ariusz pisze:

    > Działalność foto jest VATowska i nie można jej prowadzić na ryczałcie

    Co to ma do rzeczy?

    > A jaką stawką VAT jest objęte przeniesienie praw autorskich, a jaką
    > usługa do zeszłego roku pierwsze 7% VAT, drugie 22% - więc różnica
    > jednak jest, skoro sprzedajesz dzieło mogłeś skorzystać z 7% stawki VAT
    > (po zmianach nie wiem ile ta stawka wynosi)

    To skad wiesz, jak nie wiesz? Przeniesienie praw autorskich to kaurat
    nie ma żadnych zwolnień - normalne 23% (było 22)

    > Więc niejako sprzedając coś na 22% VAT, a tak sprzedaje się zdjęcia
    > ślubne sam dyskwalifikujesz to jako dzieło.

    Bzdura.

    > Masz rację Doradca Podatkowy - jakoś mi z głowy wypadło - i nie orzekał
    > on co jest dziełem, a co nie - a jedynie dał mi opinię czy zdjęcia
    > ślubne mogę opodatkować 7% VATem, wg. niego nie bo... w skórcie US nie
    > traktuje tego jak dzieło a jako usługę.

    Jak to uzasadnił to ja nie wiem, i za to nie odpowiadam. Moze Ty nie
    zrozumiałeś. Oczywiscie, ze US traktuje to jako usługę, bo:

    Art 5 ustawy o Vat - opodatkowaniu podlega m.in odpłatne świadczenie usług
    Art 8 ust 1 pkt 1) przez świadczenie usług rozumie się przeniesienie
    praw do wartości niematerialnych i prawnych

    Czyli przeniesienie autorskich praw majątkowych jest na potrezby VAT
    usługą, co absolutnie nie oznacza, ze jak to jest usługa to nei ma praw
    autorskich.

    > Ja się nie upieram, że zdjęcia ślubne to nie dzieło, ja piszę z praktyki
    > to co wiem, dla mnie są dziełem - przynajmniej swoje za takie uważam,
    > dla US nie są i to jet fakt.

    Nie to nie jest fakt, to bzdura.
    A skoro jedna z instytucji orzeknie, że nie
    > są dziełem to jakiś adwokat może to wykorzystać w ewentualnym procesie.

    Nikt tak nie orzekł. Wręcz przeciwnie. Orzeczenia SN nie pozostawiają
    wątpliwości, że fotografie sa utworami. W zasadzie wszystkie.
    Kontrowersje były tylko co do maksymalnie wiernych reprodukcji.

    > No właśnie SĄ czy NIE - jeżeli są to tak źle dla klienta, nie są dobrze
    > dla klienta - choć w praktyce chyba nie istotne - jeszcze nie słyszałem
    > o fotografie weselnym, który by klienta po są dach ścigał za to, że ten
    > źle użył jego zdjęć - chyba było by to ostatnie zlecenie tego fotografa

    A to już inna sprawa. Ja sobie moge wyobrazic fotografa, który dochodził
    by swoich praw, ale w praktyce rzeczywiście to rzadkie zjawisko. Co nie
    zmienia faktu, ze zdjęcia są chronionym utworem.

    Moze nieporozumienie się bierze stąd, ze Ty używasz słowa "dzieło",
    które doradca rozumiał jako umowę o dzieło, natomiast prawo autorskie
    mówi o utworze (który może powstać w wyniku umowy o dzieło)

    > Dokładnie jeżeli nie prowadzisz działalności gospodarczej 50 %
    > kosztów..., jeżeli prowadzisz działalność to różnicy w VAT, a kwoty są
    > nie małe.
    > Ale US nie powie ci - te zdjęcia możesz opodatkować 7%, a te 22, on ci
    > powie jeżeli są dziełem - to 7 jeżeli usługą 22.

    Nie US tak nie powie. Jeśli przenosisz prawa do zdjęć - masz 23% o co
    chodzi z 7% za dzieło nie wiem.

    > Więc jednak okazuje się, że dla tak znamienitej instytucji jak US
    > zdjęcia nie są dziełem, a to tylko zwykła usługa - więc każdy
    > fotofilmowiec może se wiarę w to, że jego wypociny mają znamiona utworu
    > o indywidualnym charakterze powiesić na ścianie.

    Nie masz racji

    > Oczywiście dla zamawiającego jeżeli nie ma wyraźnie napisane, że kupuje
    > prawa majątkowe nie ma to znaczenia, o tyle dla samego fotografa owszem
    > choćby z powodu 50% kosztów, czy różnicy w vacie

    No to jednak pzremysl swoje stanowisko