    From: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu
    Date: Thu, 17 Feb 2011 15:39:58 +0100

    W dniu 2011-02-17 15:25, Ariusz pisze:

    > Akurat dobrze znam tą ustawę, jestem fotografem, robię zdjęcia na
    > ślubach, robię na różne zlecenia, i nie piszę bzdur.
    >
    > Skoro - robiąc zdjęcia na weselu Urząd Skarbowy każe naliczać VAT 23% -
    > to wg niego nie jest to dzieło - skoro nie jest dzieło to nie podlega
    > pod tą ustawę - czyż nie tak jest.

    Co ma piernik do wiatraka? Przekazanie praw autorskich jak najbardziej
    podlega pod VAT, wiec argument przeciwko Tobie, to raz. O tym co jest,a
    co nie jest utworem i komu przysługują do utworu prawa nijak nie może
    orzekać US, to dwa.

    Jeżeli nie podlega pod ustawę więc
    > nie może być mowy o ochronie autorskich praw majątkowych i osobistych.
    > Opinię o VAT uzyskałem od RADCY PODATKOWEGO.

    Nie ma kogoś takiego to raz. Są doradcy podatkowi i znowu - akurat oni
    nie są powołani do tego, żeby orzekać co jest, a co nie jest utworem, to
    dwa.

    > Z drugiej strony mamy ustawę - która chroni autora i wg niej m.in.
    > zdjęcia ze ślubu są indywidualnym dziełem więc podlegają ochronie.

    Ano właśnie

    Dalej juz tylko mieszasz systemy walutowe, wiec wycinam.

    > Generalnie wszystkie moje umowy na zdjęcia prócz weselnych mają formułę
    > o przeniesieniu majątkowych praw autorskich bądź licencji. Do zdjęć
    > weselnych nie stosuję takiego zapisu bo skoro nie są dziełem to nie mam
    > do nich praw a w raz z zapłatą za usługę zamawiający nabywa przedmiot
    > usługi. Co jednak zamawiającemu nie gwarantuje, że ma prawa do tych
    > zdjęć - ot taki paradoks.

    Żaden paradoks. Nie masz takiego postanowienia w umowie - to dobrze dla
    Ciebie, źle dla klienta. Zdjęcia (wszystkie w zasadzie*) są utworem i tyle.

    > Jak już wcześniej pisałem jestem za tym, by każde zdjęcie było dziełem.
    > I podlegało pod ustawę o ochronie praw autorskich.

    No i dobrze, bo tak jest

    > Myślę, że tu pomogła by opinia US skarbowego jak zakwalifikować taki
    > rodzaj usługi.

    US nie jest od tego. US może wskazać jaki podatek się należy, ale nie od
    kwalifikacji utwór/nie utwór, zwłaszcza w kontekscie VAT. Można by
    ewentualnie dyskutować z US te kwestię w kontekście 50% kosztów
    uzyskania przy PIT