  • Data: 2012-01-19 23:04:55
    Temat: Re: Ja w sprawie emerytury
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 19.01.2012 21:56, KRZYZAK pisze:

    > Czyli karzemy pracowitych i oszczednych?

    Albo tych, co spekulują nieruchomościami i kisza je bezużyteczne w celu
    podbicia cen na rynkach nieruchomości tak, żeby maluczkich nie było stać
    na "własne 4 kąty" i musieli wynajmować jakieś klitki za chore ceny.

    > Czyli jak mi sie spodoba Twoja chata, to musisz mi ja sprzedac?

    Raczej chodzi pewnie o to, żeby ludzie nie zaniżali wartości żeby
    kantować na podatku, a jednocześnie żeby uniemożliwić "hoarding" czy też
    blokowanie inwestycji poprzez celowe wykupienie kluczowej nieruchomości,
    a potem złośliwe/chciwe jej trzymanie i sztuczne podbijanie ceny.

    > Dwa genialne pomysly. Swiete prawo wlasnosci to cos, co napedza dobrobyt,
    > bo ludzie maja motywacje do zapieprzania.

    Święte... LOL

    Obaj z SQLwielem popełniacie taki sam błąd w rozumowaniu - idziecie na
    dość naiwne uproszczenia ;)

    Ludzi motywują różne rzeczy. Ci, co zasuwają żeby się nachapać i mieć i
    trzymać "w ręku" coraz więcej (nawet jeśli obiektywnie tego nie
    potrzebują - syndrom smoka gromadzącego niepotrzebne dla niego
    kosztowności i tylko leżącego na ich stosie) mają dość prymitywną
    mentalność. To po pierwsze.

    Po drugie... Taka motywacja może mieć dwa oblicza: pierwsze, w którym
    ktoś uczciwie pracuje by mieć z tego godziwą korzyść i zaspokojenie
    potrzeb swoich i swojej rodziny; drugie, w którym biedny szary żuczek
    zasuwa jak mróweczka padając na pysk na jakiegoś kapitalistę, żeby ledwo
    przeżyć i kisić się w ciasnej norze z całą rodziną, podczas gdy
    kapitalista obijając się i brylując żyje w pałacach.

    Niestety każde podejście, każda metoda prób podziału dóbr niesie ze sobą
    ryzyko patologii. Skrajny "dziki" kapitalizm to rządy tych, co się
    nachapali wcześniej i wyzyskiwanie całej reszty, zasuwającej gorzej jak
    niewolnicy. Patologie socjalistyczne prowadzą do trwonienia zasobów na
    rozbuchaną biurokrację i różnych nierobów.

    Podatek katastralny też ma potencjał na gnębienie uczciwych, co sobie
    "tymi ręcami" postawili własne 4 kąty i teraz nagle im te 4 kąty zyskały
    na nominalnej wartości i biedacy są za to "karani" finansowo, jak i na
    uwolnienie nieruchomości spod kiszących je "smoków" tak, żeby więcej
    ludzi miało perspektywę zdobycia swoich "4 kątów" i tym samym motywację
    do pracy. Wiele zależy od szczegółów jego implementacji.

    Paradoksalnie w teorii najlepszy jest komunizm, tylko on wymaga
    społeczeństwa mniej egoistycznego i niepotrzebującego przymusu (czy to
    finansowego, czy siłowego) do zmotywowania do pracy oraz poziomu
    cywilizacyjnego, na którym nie ma obiektywnych niedoborów zasobów. A do
    tego jeszcze daleka droga, choć parę "jaskółek" daje się zauważyć.

    Niestety, nie ma prostych odpowiedzi i idealnych rozwiązań... A każda
    gwałtowna zmiana to praktycznie gwarancja katastrofy. Nawet jeśli pomysł
    jest teoretycznie dobry i słuszny - jak np. właśnie komunizm, który paru
    imbecyli usiłowało wprowadzić na siłę, co jest w ogóle kompletnym
    nieporozumieniem (osobiście uważam, że mieli w dupie komunizm - tak na
    prawdę był to tylko płaszczyk, jak obrona "Ziemi Świętej" w postaci
    łupieżczych krucjat, jak np. ta która "zabłądziła" do Konstantynopola).