  • Data: 2006-04-07 14:33:52
    Temat: Re: Gwalty
    Od: "Palver" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:e14pt0$aci$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Ale durne pytania.

    No coz. Jestem laik...

    > Przede wszystkim cytujesz nie te przepisy które trzeba. Tutaj będzie
    > chodzić o przestępstwo z art. 198 kk.

    ... i dlatego, zanim zaczalem bronic stanowiska prok. z Olesnicy i zadawac
    pytania, to sobie najpierw zrobilem resercz. I nie skonczylem na samym
    kodeksie karnym. Mi tez na poczatku wydawalo sie, ze chodzi o art. 198 kk
    gdzie mam jasno napisane "Kto, wykorzystujac bezradnosc innnej osoby (...)".
    Czlowiek nieprzytomny (obojetnie dlaczego) jest bezradny? No jest. Ergo:
    gwalt. A potem natrafilem na artykul prok. Polanowskiego:

    http://www.pismo.niebieskalinia.pl/index.php?dzial=a
    rchiwum&id=22

    "Niebieska Linia" to pismo poswiecone problematyce przemocy. Moge sobie
    zatem logicznie wnioskowac, ze prokurator regularnie tam publikujacy, ma
    jakies pojecie, o czym pisze. A, na wstepie, pisze tak:

    1. "<< Przemoc seksualna>> jest bardziej pojeciem potocznym niz prawnym,
    podobnie jak rownie czesto uzywany zwrot <<przemoc seksualna>>, czy tez
    <<gwalt>>. Ustawodawsto - w tym wypadku Kodeks Karny - ujednolica kwestie
    _nazewnictwa_(*), caly XXV rozdzial _prawnie_ (*) tutulujac Przestepstwa
    wobec wolnosci seksualnej i obyczajnosci."
    (*) - podkreslenia moje.

    i dalej, tenze sam Polanowski, w rodziale pt.: "Szczegolne ofiary
    przestepstwa", twierdzi co nastepuje:

    2." Kolejnym przestepstwem seksualnym jest dopuszczenie sie przez sprawce
    obcowania plciowego (w rozumieniu art. 197 par. 1 k.k.) lub do poddania sie
    innej czynnosci seksualnej, albo tez do wykonania takiej czynnosci,
    przewidziane w art. 198 k.k. Przestepstwo to mozna inaczej nazwać
    zgwalceniem, lecz dokonanym na szczegolnej ofierze przestepstwa: bezradnej
    _(w rozumieniu zyciowym)_ (...)".

    - co to jest "rozumienie zyciowe"?

    No to przeczytalem ponownie caly art. 198 biorac pod uwage to, co napisal
    prokurator. No i wyszlo mi na to, ze owo "rozumienie zyciowe" polega na tym,
    ze ofiara znajduje sie w "stanie bezradnosci" na skutek okolicznosci od niej
    _niezaleznych_. Bo jest sparalizowana na przyklad. Czyli zastosowanie art.
    198 okdr.
    _Moim zdaniem_.

    Pozdrawiam.
    Palver.