    From: l...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Etykiety w języku polskim
    Date: Thu, 5 Feb 2009 04:06:53 -0800 (PST)

    Dziękuję, za wszystkie odpowiedzi, ale jak widzę dyskusja nieco
    odbiegła od istoty mojego pytania :) Czy w Polsce jest obowiązek
    umieszczania etykiet w języku polskim na artykułach spożywczych?
    Sama opinia KIE to tylko jedna z interpretacji. Jak czytam w różnych
    wyniach Google Rada Języka Polskiego [1] ma odmienne zdanie :)
    Znalazłem dyrektywę 97/4/WE dodająca punkt art. 13a do dyrektywy
    79/112/EWG (o harmonizacji przepisów prawa państw członkowskich w
    zakresie oznakowania, prezentacji oraz reklamowania produktów
    żywnościowych przeznaczonych do sprzedaży ostatecznemu konsumentowi),
    którego pkt 2 brzmi:
    "Within its own territory, the Member State in which the product is
    marketed may, in accordance with the rules of the Treaty, stipulate
    that those labelling particulars **shall** be given in one or more
    languages which it shall determine from among the official languages
    of the Community."

    I tu moje pytanie czy to "shall" w tekście implikuje obowiązek czy
    tylko sugestię, że tak winno się robić? Po przeczytaniu orzeczenia
    Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości C-366/98 [2], w którym ETS
    powołuję się również na wcześniejsze orzecznictwo, wygląda mi na to,
    że ETS interpretuje to tak, że wystarczy by informacja na etykiecia
    była w jednym z języków UE. Nie jestem jednak prawnikiem i język
    prawniczy nie jest dla mnie do końca czytelny, tym bardziej gdy jest
    on angielskiem językiem prawniczym :)

    Jeśli ktoś z grupowiczów miałby czas i ochotę to proszę o opinie czy
    moja interpretacja jest prawidłowa.

    [1] http://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&task=
    view&id=174&Itemid=121
    [2] http://preview.tinyurl.com/C-366-98