    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Etykiety w języku polskim
    Date: Wed, 4 Feb 2009 19:11:43 +0100

    On Wed, 4 Feb 2009, Przemek Lipski wrote:

    > Użytkownik "Michal" <m...@g...com> napisał
    >
    > Prawo UE jest nadrzędnym dla prawa poszczególnych Państw wspólnoty
    [...]
    > Nie tak do końca, prawo unijne nie stoi ponad Konstytucją w Polsce

    Formalnie nie stoi.
    Ale ratyfikowane umowy działają wprost jak ustawy (wedle tejże
    Konstytucji właśnie), a w pozostałych przypadkach mamy taki ciekawy
    efekt pośredni: jak Polska (jako kraj, strona umowy m-nar) zgodziła
    się na sankcje w razie niedotrzymania umowy, to oczywiscie może
    te sankcje płacić i twierdzić że "Konstytucja jest wyżej" ;)
    Mniej więcej tak, jak mi to ktoś na niniejszej grupie przekonująco
    wytłumaczył na przykładzie Konstytucji właśnie, w zakresie stosowania
    Konstytucji do stosunków prywatnych.
    Rzeczywiście, nie obowiązuje.
    Nie mam żadnych roszczeń odnośnie swoich praw (w tym obywatelskich)
    do Ciebie, a tym samym nie działa "zakaz zakazu".
    Czyli np. możesz postanowić, że będę miał zakaz fotografowania
    Twojej osoby, tak "ogólnie".
    Problem w tym, że sam nie możesz przy egzekwowaniu tego zakazu naruszać
    praw które *Ciebie* obowiązuje - więc jak zasłonisz swoją osobę
    jakimś przedmiotem, to zakaz będzie skuteczny :), a inaczej o to
    trudno będzie ów "zakaz" wyegzekwować.

    I tak wyjdzie również z prawem krajowym: Konstytucja stoi wyżej,
    ale ile kary w końcu może .pl ponieść, aby się nie dostosować do
    regulacji na które rząd tejże .pl (być może inny, poprzedni)
    się zgodził?

    Jak kolejne rządy manipulowały np. przepisami o prawie do odliczania
    VAT od samochodów, to WIEDZIAŁY że któryś poprzedni zgodził się na
    to, aby Polska *nie mogła* ograniczać prawa do odliczania.
    Oczywiście .pl może nie zmienić przepisów. Wystarczy jak honoruje
    rozstrzygnięcia trybunału m-narodowego, na co się wcześniej
    zgodziła :)

    pzdr, Gotfryd