  • Data: 2010-10-14 16:00:36
    Temat: Re: Dzień Nauczyciela - dzień wolny od pracy
    Od: witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 10/14/2010 10:40 AM, witek wrote:

    > mi wyszlo, ze przykladajacy sie nauczyciel dyplomowany z 15 letnim
    > stazem ma 18 zl/na godzine brutto.
    >
    > zapytajcie stazyste, tylko ostroznie, bo moze sie albo popłakać, albo
    > dać wam w zęby.

    tak przy okazji, na czasie.

    http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/439512,nauczyc
    iele_polonista_pracuje_wiecej_niz_matematyk.html

    Badania na temat pracy nauczycieli matematyki przeprowadził Instytut
    Filozofii i Socjologii PAN na zlecenie międzynarodowej organizacji
    International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

    Eksperci zbadali czas i warunki pracy ponad 1000 nauczycieli matematyki
    ze szkół podstawowych i gimnazjów. Efekt? ,,W przeciętnym tygodniu pracy
    nauczyciele matematyki spędzają w szkole 26 i pół godziny. (...) Poza
    czasem spędzanym w szkole nauczyciele dodatkowo pracują również poza
    szkołą. W grupie nauczycieli gimnazjów ilość tego czasu wynosi 15
    godzin" - czytamy we wnioskach raportu.

    To daje średnio 41,5 godziny pracy. Badanie zostało przeprowadzone pod
    koniec 2008 r., a od września 2009 r. MEN dołożyło nauczycielom kolejną
    godzinę dydaktyczną.

    Od września 2010 będzie jeszcze jedna dodatkowa godzina pracy. - To w
    sumie daje około 44 godziny - wskazuje Jolanta Gałczyńska, dyrektor
    Biura Zarządu Głównego ZNP. W jej ocenie nauczyciele przedmiotów
    humanistycznych mogą na swoje obowiązki przeznaczać jeszcze więcej
    czasu. - Chociażby sprawdzenie klasówek z języka polskiego wymaga więcej
    czasu niż prac z matematyki - wyjaśnia Gałczyńska.

    Jak rozkłada się czas pracy nauczycieli? Średnio w tygodniu prowadzą 19
    lekcji, resztę czasu w szkole poświęcają na zajęcia indywidualne z
    uczniami, zajęcia wyrównawcze oraz koła zainteresowań. Praca w domu to:
    planowanie i przygotowanie do zajęć - 4 godziny w tygodniu. Tyle samo
    trwa sprawdzanie kartkówek i klasówek. Sprawdzanie prac domowych to
    kolejne 2 godziny, 2,5 godziny to doskonalenie zawodowe, a półtorej
    czynności administracyjno-sprawozdawcze.

    Od kilku miesięcy pedagogiczne związki zawodowe domagają się od resortu
    edukacji przeprowadzenia gruntownych badań czasu pracy nauczycieli. Ze
    wstępnych ustaleń próby miały rozpocząć się na jesieni tego roku.
    Najpewniej jednak się nie rozpoczną, bo do tej pory nie udało się
    ustalić nawet metodologii badań. - O wiele łatwiej jest dokładać
    obowiązków nauczycielom, kiedy społeczeństwo myśli, że pracują oni 18
    godzin tygodniowo, bo tyle wynosi ich pensum - twierdzi Gałczyńska.
    Faktycznie, reforma kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami
    edukacyjnymi przewiduje, że nauczyciele będą teraz musieli dodatkowo
    zajmować się np. wstępną diagnozą dzieci, a na lekcjach indywidualizować
    pracę z każdym uczniem, który tego wymaga.