eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy? › Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    Date: Sat, 31 Dec 2022 05:29:57 GMT

    On 2022-12-30, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zalanie mieszkania jest jakos wymierne.
    >
    > Wartosc nieruchomosci juz mniej, ale normalnie to rozbieznosci nie sa
    > duze - moze kilkukrotne.
    >
    > A jak Ci dziecko umrze w szkole, to ile sie nalezy?
    > 10 tys, 100k, 1 mln, 10 mln?

    Z dzieckiem może być taki problem, że nikt chyba nie wycenia dziecka w
    sensie inwestycyjno-wydatkowym (inwestycja rodzica w dziecko, inwestycja
    w przyszłość rodziców) ale jak by to brutalnie nie zabrzmiało to de
    facto przecież da się. Poza tym to jest zawsze rzecz dość zależna od
    sytuacji rodzinnej.

    > Albo żona/mąż/dziecko dorosłe/rodzic w wypadku drogowym?

    Tu już jakby w sumie łatwiej bo można w miarę rozsądnie oszacować jak
    finansowo taka strata dotyka osoby najbliżej związane.

    > A masz np informacje, ze ofiara sie ubezpieczyla na zycie
    > na kwote 3 mln.

    Jakbyśmy się mieli bawić w jakąś sprawiedliwość społeczną, to ta kwota
    nie powinna mieć żadnego znaczenia, bo jest w końcu przejawem
    zapobiegliwości ofiar a nie winowajców.

    > W przypadku szkolnym kwoty sa raczej niskie. np 20 tys.
    > Wiec ubezpieczyciel chetnie napisze, ze zlamana reka,
    > to 5% uszczerbku na zdrowiu i wyplaci 1 tysiąc.
    >
    > W przypadku śmierci może chetnie wyplaci cale 20 tys,
    > a może z przyzwyczajenia zacznie obnizac.
    >
    > No ale to nie zamyka sprawy całej - ile odszkowania powinna zaplacic
    > szkola?

    Zależy jak bardzo zawiniła?

    > A ile w przypadku trwalego kalectwa?
    > Złamie dziecko kręgosłup, trafi na wózek dożywotnio i ile mu sie
    > należy?
    >
    > Podobnie np z NNW samochodowym - kwoty sa niskie, to moze i chetnie
    > wypłacą ... albo i nie, bo wyplacac to oni nie lubia.
    >
    > Ale czesto nalezy sie jeszcze wyplata z OC, w jakiej wysokosci?
    > Jest ustalona górna kwota, ale poniewaz dosc wysoka, to mozna sie
    > dlugo procesowac.

    Koszty leczenia, koszty utrzymania, koszty związane z utratą dochodów,
    koszty opeiki medycznej rodzin ofiar...

    > A przeciez to nie koniec - rodzina moze uwazac ze mąż i ojciec,
    > albo żona i matka, jest warty/a co najmniej 10 mln.
    > I kwota gwarancyjna nie ma znaczenia - ubezpieczyciel wyplaci do kwoty
    > polisy, resztę sprawca.

    To może MZ być taka kwota i w sensie utraty dochodów ma to MZ bardzo
    praktyczny i policzalny sens. Bardziej problematyczna kwestia jest dla
    niedorosłych dzieci, ale coś mi się wydaje, że nikt nie liczy np.
    rzeczywistych nakładów jakie rodzice ponieśli bo to jakoś tak średnio
    wygląda, a poza tym mogłoby prowadzić do dalszych problemów - naturalnym
    logicznym następstwem byłoby również rozważenie np. takiej sytuacji:
    Ginie 20-latka, której doprowadzenie do pełnoletności kosztowało 0.5-1M
    pln (całkiem realna kwota), no ale ta córka skończyła kulturoznastwo i
    pracuje w mcdonaldzie z perspektywą bibliotekarki osiedlowej, czyli błąd
    inwestycyjny / wychowawczy rodziców? Przecież nie. Pewnie przyjmuje się
    jakąś średnią kwotę związaną z sytuacją rodziców (niepogorszenie ich
    obecnej sytuacji) i jakąś kwotę zadośćuczynienia (naprawy szkód
    niewymiernych). Sam jestem ciekaw.

    --
    Marcin