    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 11 Apr 2013 17:48:19 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Działka

    On Thu, 11 Apr 2013, 4CX250 wrote:

    > A co się stanie z obciążeniem hipotecznym w sytuacji, gdy zadłużony
    > współwłaściciel umiera, spadkobiercy nie przejmują spadku, więc przejmuje
    > państwo (gmina)? Czy zadłużenie hipoteczne wygasa jakoś, czy tkwi to końca
    > świata?

    Przecież zabezpieczenie hipoteczne to zwykła (khem... znaczy
    z p. widzenia funkcji, niezwykła jest tylko forma) umowa.
    I to strony decydują o skutkach wykonywania takiej umowy
    w jej ramach.
    Gmina jest zobowiązana je spłacić i tyle.

    W rzeczonym przypadku możliwe jest iż:
    - gmina sama wystawi ten grunt na sprzedaż i z "uzysku" spłaci hipotekę
    - ktoś ze współwłaścicieli, *w tym* gmina, zechce skorzystać z prawa
    do żądania zniesienia współwłaśności, stawiając pozostałym żądanie
    "albo kupujecie za XXX albo ja kupuję za XXX razy odpowiednio wartości
    udziałów", przy okazji stając się zobowiazanym jak wyżej lub niżej
    (czynność jest ortogonalna do hipoteki, ale powoduje zmianę podmiotu)
    - wierzyciel się wkurzy i to on postanowi egzekwować dług z nieruchomości,
    używając komornika do wystawienia jej (udziału!) na licytację

    To ostatnie wydaje się najbardziej istotne - przecież to zabezpieczenie
    jest na *czyjeś* pieniądze i ten ktoś ma interes, aby je wyciągnąć
    przed końcem świata :D

    pzdr, Gotfryd