    From: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dwa pytania o oprogramowanie komputerowe
    Date: Sun, 27 Feb 2005 17:43:36 +0100

    Użytkownik "Arek" <a...@e...net> napisał :

    > Masz rację, chyba faktycznie źle rozumiem to zdanie.
    >
    > Biję się w piersi i przepraszam Cię za przypisanie Ci rojeń i dziękuję
    > za zwrócenie na to uwagi.
    > Czy przesyłka dobrego trunku tudzież innego przysmaku w ramach
    > przeprosin byłaby przez Ciebie mile widziana?

    Dzięki, ale w zupełności wystarczą mi powyższe przeprosiny :-)

    > Oj! To co niby innego - wg Ciebie - znaczy punkt 1 wyroku ? :

    Napiszę trochę więcej na ten temat:

    "1. Prawo do korzystania z utworu można nabyć na podstawie umowy
    licencyjnej (art. 41 ust. 2 prawa autorskiego) lub na podstawie umowy
    przenoszącej własność egzemplarza utworu bez przejścia autorskich praw
    majątkowych do programu (art. 52 ust. 1 prawa autorskiego)."

    NSA wypowiedział się tu w sprawie licencji (tzw. MOLP) i opodatkowania
    transakcji, która zachodzi _między pośrednikiem a klientem_.
    Nie uznał pośrednictwa w sprzedaży licencji, która to umowa zachodzi
    faktycznie między Microsoftem a klientem.
    Transakcja, która zaszła w spornym przypadku to zdaniem sądu jedynie
    sprzedaż egzemplarza utworu, gdzyż licencji udziela Microsoft a nie
    pośrednicząca firma której nakazano zapłacić podatek.

    Może zacytuję fragment komentarza do tego wyroku:
    (podkreślenia moje)

    żródło: http://tinyurl.com/3vd7t
    "Według NSA dla rozstrzygnięcia sprawy istotne było określenie,
    w jakich przypadkach *przekazanie* programu komputerowego następowało
    w wyniku wykonania umowy licencji, w jakich natomiast w wyniku
    sprzedaży towaru. O tym decyduje treść umowy, której przedmiotem
    jest program komputerowy. W przypadku obrotu programami Microsoftu
    firma sprzedawała egzemplarze oprogramowania na nośniku (czynność
    podlegająca VAT) *wraz z licencją producenta*. NSA uważa, że jeżeli
    doszło do zawarcia umowy licencyjnej - określającej warunki
    korzystania z tego programu - to jedynie między producentem programu
    a nabywcą nośnika zawierającego ten program. Natomiast rzekome
    rozszerzenie licencji użytkownika na więcej stanowisk to zdaniem
    NSA opodatkowane pośrednictwo polegające na pozyskaniu dla
    użytkownika programu rozszerzenia uprawnień do korzystania
    z tego oprogramowania."

    oraz fragment z uzasadnienia samego wyroku sygn. FSA 2/03:
    http://www.przegladpodatkowy.pl/ppo-200402.xml?katal
    og=20040210
    http://tinyurl.com/6jfrg
    "Przyjmuje się, że do zawarcia umowy - licencji shrink-wrap
    (tzw. licencji celofanowej) dochodzi poprzez zakupienie przez
    przyszłego licencjobiorcę egzemplarza programu komputerowego
    szczelnie zapakowanego w firmowe pudełko najczęściej powleczone
    warstwą zabezpieczającego celofanu i rozerwanie tej powłoki
    w celu uzyskania dostępu do nośnika. Moment otwarcia opakowania
    uważa się za chwile przyjęcia przez klienta warunków licencji,
    z którymi ma możliwość zapoznać się jeszcze przed dokonaniem
    tej czynności, ponieważ umieszczone są w opakowaniu w sposób
    widoczny dla potencjalnego nabywcy - przez celofan. *W przypadkach
    takich to nie dystrybutor, czy dalszy sprzedawca udziela licencji
    na korzystanie przez użytkownika z tego programu, lecz sam
    producent*. Dystrybutor w takim przypadku - będąc do tego uprawniony,
    w zakresie tego uprawnienia - sprzedaje egzemplarz oprogramowania
    na nośniku *wraz z licencją producenta* nie realizując żadnych
    uprawnień prawno-autorskich do tego programu." (koniec cytatu)

    Dlatego transakcja, która kwestionował urząd skarbowy powinna
    być zdaniem sądu opodatkowana jedynie jako sprzedaż materialnego
    egzemplarza, na którym utrwalono program.

    A tu jest reakcja na ten wyrok wyrażona przez PTI, w której m.in
    PTI utrzymuje że pośredniczenie w przekazywaniu dołączonej do programu
    licencji jest jej sprzedażą przez pośrednika czyli uczestnika
    finalnej transakcji.

    http://www.gazeta-it.pl/prawo/git25/piit_obrot_licen
    cjami.html

    Reasumując - powtórzę to co napisałem: sąd *nie kwestionował
    faktu udzielania licencji przez Microsoft* (właściciela praw
    majątkowych), lecz przez pośrednika (stronę opodatkowanej
    transakcji). Dlatego nie zgodził się na opodatkowanie tej transakcji
    jako sprzedaży praw niematerialnych.

    Mam nadzieje, że wyjaśniłem sprawę dostatecznie jasno.

    Krystian