    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Druki ZUS a odpowiedzialnoś za fałszywe zeznania?
    Date: Wed, 25 Jan 2006 00:35:21 +0100

    trojden [###t...@v...pl.###] napisał:
    > Na drukach ZUS (np ZUA, ZFA) przed miejscem na złożenie podpisu
    widnieje
    > ostrzeżenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
    zeznań.
    > Czy chodzi tu o odpowiedzialność z art 233 KK czy może z ustawy o
    ZUS?
    > Czy w takim razie wypełnienie deklaracji ZUS-owskiej spełnia
    założenia
    > art 233 KK - jest "dowodem w innym postępowaniu na mocy ustawy" ???

    Dawniej na każdym świstku wypełnianym w urzędzie a'priori pouczali o
    odpowiedzialności z art. 247 kk. Druki były jeszcze długo po tym, jak
    nowy kodeks wprowadzono. Generalnie to pouczenie moim zdaniem było bez
    sensu. Jeśli ktoś nawpisywał by tam bzdur, to może odpowiadać czy to
    za fałszowanie dokumentu, czy to za wyłudzenie jakiegoś tam
    świadczenia. Ale nie za fałszywe zeznania.

    Co do §6, to nie należy zapominać, że stosuje się go tylko. gdy
    przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem
    odpowiedzialności karnej. Tych ustaw jest kilka. Tak z głowy, to
    przewidują to przepisy dotyczące rejestracji pojazdów, ochrony
    konkurencji i konsumentów, o postępowaniu administracyjnym i NIK,
    ordynacji podatkowej i w postępowaniu cywilnym. Nie wykluczam, ze
    jeszcze gdzieś jest to unormowane. Nie chce mi się przekopywać
    przepisów o ubezpieczeniu społecznym, ale nie wiem, czy czasem nie ma
    tam gdzieś wzmianki o zastosowaniu kpa w tym postępowaniu. Wówczas
    ewentualnie w oparciu o kpa można by było zastosować art. 233§6 kk.